Billede (1/2/3)
Afbrudt
Image
Tekst (1/2/3)

Andre læsevanskeligheder

En del elever oplever læse- og skrivevanskeligheder. Dit barn kan fx have svært ved at forstå tekster eller stave. 

Det er vigtigt at være opmærksomme på, at ikke alle læse- stavevanskeligheder skyldes ordblindhed, men her kan skolen også hjælpe.

Billede (1/2/3)
Afbrudt
Image
Dokumentliste (1/2/3)
Title
Andre læsevanskeligheder

Begrebet læsevanskeligheder er bredt og dækker enhver form for vanskelighed med læsning . Mens ordblindhed fokuserer specifikt på de fonologiske udfordringer, kan læsevanskeligheder have en række forskellige underliggende årsag.

Disse vanskeligheder kan f.eks. skyldes: 

  • Manglende kendskab til bogstavernes lyde, navne og former.
  • Manglende træning og øvelse
  • Utilstrækkeligt ordforråd eller forståelse for ordenes betydning.
  • Langsom læsehastighed
  • Manglende kendskab til eller ineffektiv brug af læsestrategier
  • Generelle vanskeligheder der refererer til vanskeligheder med indlæring, der ikke skyldes specifikke, afgrænsede problemer som ordblindhed eller talblindhed, men som påvirker flere områder af indlæring og udvikling. Disse vanskeligheder kan omfatte problemer med kognitive funktioner som hukommelse, opmærksomhed, problemløsning og sprogforståelse. 

Læsevanskeligheder kan også opstå som følge af andre faktorer såsom at lære dansk som andetsprog eller på grund af miljømæssige forhold.

En elev, der læser langsomt, men afkoder ordene korrekt, kan have udfordringer med læseflydighed eller bearbejdningshastighed – men ikke nødvendigvis med den fonologiske kobling.

En anden elev kan afkode ordene rigtigt, men alligevel have svært ved at forstå indholdet, fx på grund af et begrænset ordforråd eller manglende læseforståelsesstrategier.

En tredje elev, der mangler interesse for læsning eller har haft negative erfaringer med det, kan opleve læsevanskeligheder, som ikke skyldes en specifik sproglig eller kognitiv vanskelighed.

 

Materiale
Dokumentliste (1/2/3)
Title
DLD (Udviklingsmæssig sprogforstyrrelse):

DLD er en udviklingsmæssig sprogforstyrrelse, som omfatter sprogindlæringsvanskeligheder. En person med DLD vil have svært ved at lære, forstå og anvende sproget i en grad, så man er udfordret på kommunikation og indlæring i hverdagen

DLD er en medfødt og livslang lidelse, hvor evnen til at lære sprog er ramt. 

  • Det kan påvirke både forståelsen og produktionen af sprog, og det kan føre til vanskeligheder i skolen og i sociale sammenhænge. 

    Børn med DLD kan have svært ved at forstå grammatik, ordforråd og udtale, men de kan også have udfordringer med pragmatik, som er brugen af sprog i sociale situationer. 

  • DLD kan ses i familier og har en vis arvelighed, men der er ikke en enkelt kendt årsag.

     

  • DLD kan forekomme sammen med andre vanskeligheder som ordblindhed, ADHD og indlæringsvanskeligheder, men det er ikke altid tilfældet. 
  • Der er stor forskel på, hvordan DLD viser sig, og der er ikke en enkelt "skabelon" for, hvordan det ser ud. 

     

  • Et ud af 14 børn menes at have DLD. 
Materiale
Titel
Sprogforstyrrelse DLD
Beskrivelse

DLD forsvinder ikke, men der er flere ting, man kan gøre for at afhjælpe sprogforstyrrelsen

Titel
Udviklingsmæssig sprogforstyrrelse og logopædisk indsats – en praksisfortælling
Beskrivelse

Artiklen argumenterer for specialiserede indsatser i forhold til børn med udviklingsmæssige sprogforstyrrelser.

Dokumentliste (1/2/3)
Title
APD

APD er en forstyrrelse i, hvordan hjernen behandler lyd, selvom hørelsen er normal. 

  • Personer med APD kan have svært ved at forstå tale, især i støjende omgivelser, huske instruktioner, skelne mellem forskellige lyde, eller følge en samtale. 
  • APD kan påvirke indlæring, kommunikation og social interaktion. 
  • Diagnosen stilles ved hjælp af audiologiske undersøgelser, der fokuserer på hjernens bearbejdning af lyd. 
  • APD kan ikke helbredes, men der findes forskellige strategier og interventioner, der kan hjælpe med at håndtere udfordringerne, herunder auditiv træning og teknologiske hjælpemidle
Materiale
Titel
Når hjernen ikke forstår hvad ørene hører
Beskrivelse

APD-Gruppen arbejder aktivt for at indsamle og videreformidle viden om APD. Gruppen er sammensat af en bred vifte af fagfolk, læger, psykologer, tale- og hørepædagoger, tale- og hørekonsulenter og speciallærere