
Prøv at lave stopmotion i jeres børnehave! I samarbejde med institutionen planlægger vi en workshop, som kan være endags eller længerevarende. I fællesskab afklarer vi jeres ønsker og behov.
Animation i børnehaven kan handle om, hvordan børn kan bruge iPads til farve- og formforståelse, naturoplevelser samt film og billede. Vi har gode erfaringer fra Legekunst, og kommer med en værktøjskasse fuld af idéer og sjove oplevelser til såvel børn som pædagoger. Man behøver ikke at kende til stop motion eller brug af Ipads inden forløbet.
Formålet er at give børn mulighed for at skabe og udvikle deres eget visuelle sprog inden for film- og animationspædagogik.
Derudover kan det som pædagog være en fornøjelse at lære et nyt værktøj sammen med børnene.
Eksempler på mål fra Den styrkede pædagogiske læreplan:
Kultur, æstetik og fællesskab - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier
Kommunikation og sprog - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.
Et stopmotion forløb kunne være at børnene tegner deres hus på et stort ark som baggrund. Herefter tegner de sig selv på et andet ark papir, og klipper sig selv ud. Nu kan de lave en lille film, der handler om dem selv.
Et andet stopmotion besøg kunne gå ud på, at vi laver film udenfor, og laver mus af kogler, som bliver animeret.
Man kan også lave bil-ræs, Lego film og madpakker, der bliver spist af det kendte legetøj på institutionen.
Et møde, hvor vi taler om ønsker og behov. Det kan være fysisk, eller online.
Formålet er at give børn mulighed for at skabe og udvikle deres eget visuelle sprog inden for film- og animationspædagogik.
Derudover kan det som pædagog være en fornøjelse at lære et nyt værktøj sammen med børnene.
Vi tilbyder workshops både ude på de enkelte institutioner og på The Animation Workshop.
Grupper på cirka 8 børn er meget passende, men antallet er for os fleksibelt.
Vores erfaring er, at når vi laver stopmotion med børn i dagtilbud, er max tid for koncentration og interesse cirka en time. Når vi har været på besøg, har det ofte passet med, at børnene har været delt i flere grupper, så vi har taget den ene gruppe den ene time, og den anden gruppe timen efter.

