
Tjek på besøget
Undersøg virksomheden
SEKUNDÆRT materiale
På Jydsk Plade Bearbejdnings Center i Rødkærsbro udnyttes de nyeste teknologier i produktionen af metalkonstruktioner til blandt andet flyindustrien. Det er et imponerende syn, når laserskæreren med temperaturer op til 600.000 grader laver et fint snit i op til 25 mm tykt stål.
Eleverne får indblik i en lokal virksomhed og ved mødet med de ansatte, som kan fortælle om deres arbejdsopgaver og uddannelse, bliver de klogere på deres fremtidige uddannelsesvalg.
Eleverne stifter bekendtskab med moderne produktionsteknologier, som spiller en afgørende rolle i vores samfund.
Eksempler fra Fælles Mål
Fysik/Kemi
Eleven har viden om råstoffer og produktionsprocesser. Eleven har viden om teknologiske processer i landbrug og industri. Eleven har viden om bølgetyper, lyd- og lysfænomener. Eleven har viden om centrale teknologiske gennembrud. Eleven har viden om stoffers fysiske og kemiske egenskaber
Håndværk og design
Eleven har viden om materialers forarbejdningsmuligheder. Eleven har viden om grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer ud fra hensigten med produktet
På besøget vil I på tæt hold opleve, hvordan forskellige metaller bearbejdes fra rå plader til færdige produkter. Processerne foretages på moderne udstyr, som gør brug af fysiske principper, som kan henføres til forskellige temaer i naturfagsundervisningen. Eksempelvis er laserteknologi, viden om metallers egenskaber, prismer og kræfter centrale for at løse de krævende opgaver.
I møder medarbejdere med forskellige uddannelser og arbejdsopgaver, lige fra industriteknikeren, der programmerer de maskiner og robotter, som producerer delene, til de smede, som med robotsvejsere skaber konstruktionerne.
Eleverne skal have kendskab til forskellige metallers og legeringers egenskaber, laserteknologi, svejseteknologi og lysets brydning i optiske linser.
Desuden forberede spørgsmål til de ansatte - industriteknikere og smede.
Der vil, i det omfang det er muligt for virksomheden og afhængig af formålet med forløbet, kunne aftales, at besøget følges op af en design- og tegneproces hjemme på skolen for efterfølgende at komme tilbage på virksomheden og gøre idé til virkelighed.
I kan lave modeller/animationer af de forarbejdningsmetoder, I oplevede på Jydsk Plade Bearbejdnings Center.
På www.ug.dk kan I undersøge uddannelsesvejen til de jobfunktioner, I mødte på virksomheden.
Afhænigt af indhold.