Varighed
90.00
Billede
Materialer
Titel
Primært materiale
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Titel
Primært materiale
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

Materiale fra Danmarks Biavlerforening - læringshæfte

 

Titel
Primært materiale
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

Materiale fra Danmarks Biavlerforening - opgavehæfte

 

Titel
Primært materiale
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

Materiale fra Danmarks Biavlerforening - lærervejledning

 

Titel
Sekundært materiale
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Titel
Sekundært materiale
Download tekst / Link tekst
Gå materiale
Titel
Sekundært materiale
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Titel
Sekundært materiale
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Visning på kort
Vis udbyderadresse

Biavl er vigtig for samspillet i naturen!
Biernes bestøvning af den vilde flora og en lang række af vore frugttræer, frugtbuske og afgrøder i land- og havebruget er af vital betydning for vores daglige tilværelse.
Ud over betydningen for balancen i naturen spiller biavlens produktion af honning, pollen, voks m.m. en stor rolle.

Kom på besøg i en bigård, hør en af de frivillige fra Bjerringbro og omegns biavlerforening fortælle om honningbien, og få en enestående indblik i et fantastisk insektsamfund, der spiller en uvurderlig rolle i den økologiske balance i vores verden.

 

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Email
henrikmjespersen@pc.dk
Tlf.nr.
40 14 71 17
Pris
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Dette forløb har til formål at give eleverne viden om bierne og deres livsforløb.

Eksempler fra Fælles Mål

Natur/teknologi, efter 2. klasse Der kan arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag. Med særligt fokus på 'organismer'.

Natur/teknologi, efter 4. klasse Der kan arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering'. hvor leven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster. Med særligt fokus på 'teknologi og ressourcer'.

Natur/teknologi, efter 6. klasse Der kan arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser. Med særligt fokus på 'natur og miljø'.

Madkundskab - Der kan arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fødevarebevidsthed', hvor eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed.

 

Aktiviteter

Biavlere er stolte af deres bier og det håndværk, som biavl er, og de vil meget gerne vise det frem.

Der arbejdes med biernes forskellige funktioner i stadet.
Det er muligt at få vist/fortalt om bestøvningens betydning for den vilde flora og kulturplanterne, klimaets indvirkning på dyrelivet og floraen i naturen eller honningens vej fra nektar til færdig honning og dens mange anvendelsesmuligheder. 

Bjerringbro og omegns biavlerforening råder over 25 bidragter, så eleverne kan komme helt tæt på bierne og få et indblik i deres fascinerende samfund.

 

Forberedelse

Kontakt biavlerforeningen og aftal, hvilken vinkel, I er særligt optagede af.

Inden besøget kan I med fordel arbejde med insekter. Se evt. filmen Biernes by fra Filmcentralen - se link under 'undervisningsmateriale'.

 

Efterbehandling

Efterbehandlingen af besøget kan foregå i natur/teknologi, hvor der arbejdes videre med insekter eller i madkundsakb, hvor honning benyttes som ingrediens.

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I enten skal i gang med, midt i eller har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.

 

Yderligere oplysninger til periode

Medio maj - primo august 

 

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Booking sker ved at kontakte biavler, Henrik M. Jespersen , direkte.

 

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
25
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner