
Tjek på besøget
Undersøg virksomheden
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Motoren er en vidunderlig opfindelse!
Vi tager den som en selvfølge, men under motorhjelmen gemmer der sig avanceret teknologi, som kan omdanne den kemiske energi, der er oplagret i benzinen, til bilens fart og acceleration.
Besøg AC Motors og tag med på en spændende tur under kølerhjelmen.
Forløbet forholder sig til Fælles Mål for fysik/kemi i udskolingen.
Formålet med forløbet er, at eleverne får et praksisorienteret blik på teoretiske områder indenfor fysik/kemi.
Eksempler fra Fælles Mål:
Fysik/kemi
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende og vurdere modeller i fysik/kemi. Med særligt fokus på 'energiomsærning' og 'produktion og teknologi'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet ' perspektivering', hvor eleven kan perspektivere fysik/ kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på 'energiomsærning' og 'produktion og teknologi'.
Under besøget ser vi under motorhjelmen, hvor eleverne får mulighed for at se, røre og høre om de forskellige dele og funktioner i en motor.
Eleverne får mulighed for at se, hvilke skader, der kan påføres en motor, hvis den ikke vedligeholdes. De ser, hvordan motoren kan repareres, hvis skaden er sket.
Reparationsarbejdet kræver præcision og stort kendskab til motorens opbygning og delenes funktioner.
Før og efter virksomhedsbesøget bruges 'Tjek på besøget' - se under 'undervisningsmateriale'.
Det er en fordel, at eleverne har kendskab til:
- Energiomdannelse. Eks. sprit til varme
- Måleenheder som mm og cm
- Bilens opbygning
- Benzin og olies kendetegn
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Efter besøget kan klassen arbejde med andre motortyper, og hvilke fordele/ulemper disse har.