Navn
AC Motors
Indsendt af AC Motors den
Varighed
2.00
Billede
Materialer
Fil
Titel
PRIMÆRT materiale
Download tekst / Link tekst
Se materiale
Beskrivelse

Tjek på besøget

Titel
SEKUNDÆRT materiale
Download tekst / Link tekst
Se materiale
Beskrivelse

Undersøg virksomheden

Titel
Forløb på Xplore fysik/kemi-8: Energi
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

Titel
Forløb på Xplore fysik/kemi-7: En verden af atomer
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

Titel
Forløb på Skoledu for 8. klasse: Måleenheder
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Materiale fra Naturvidenskabernes Hus: Fremtidens biler
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

Titel
FYSIK/KEMI9: Energi skal der til
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
FYSIK/KEMI9: Forbrændingsmotoren
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis udbyderadresse

Motoren er en vidunderlig opfindelse! 

Vi tager den som en selvfølge, men under motorhjelmen gemmer der sig avanceret teknologi, som kan omdanne den kemiske energi, der er oplagret i benzinen, til bilens fart og acceleration.

Besøg AC Motors og tag med på en spændende tur under kølerhjelmen.

Forløbet forholder sig til Fælles Mål for fysik/kemi i udskolingen.

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Linktekst
Tilmelding
Email
mcs@mcs-itop.dk
Pris
Enhed
Målgruppe
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne får et praksisorienteret blik på teoretiske områder indenfor fysik/kemi.

Eksempler fra Fælles Mål:

Fysik/kemi
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende og vurdere modeller i fysik/kemi. Med særligt fokus på 'energiomsærning' og 'produktion og teknologi'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet ' perspektivering', hvor eleven kan perspektivere fysik/ kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på 'energiomsærning' og 'produktion og teknologi'.

Aktiviteter

Under besøget ser vi under motorhjelmen, hvor eleverne får mulighed for at se, røre og høre om de forskellige dele og funktioner i en motor.

Eleverne får mulighed for at se, hvilke skader, der kan påføres en motor, hvis den ikke vedligeholdes. De ser, hvordan motoren kan repareres, hvis skaden er sket.

Reparationsarbejdet kræver præcision og stort kendskab til motorens opbygning og delenes funktioner.

Forberedelse

Før og efter virksomhedsbesøget bruges 'Tjek på besøget' - se under 'undervisningsmateriale'.

Det er en fordel, at eleverne har kendskab til:

  • Energiomdannelse. Eks. sprit til varme
  • Måleenheder som mm og cm
  • Bilens opbygning
  • Benzin og olies kendetegn

For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Efterbehandling

Efter besøget kan klassen arbejde med andre motortyper, og hvilke fordele/ulemper disse har.



 

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
25
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner