Navn
Skovgaard Museet
Indsendt af Skovgaard Museet den
Varighed
1.00
Billede
Materialer
Titel
Forløb på Gyldendals danskportal: Romantikken
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Gyldendals danskportal: Det moderne gennembrud
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas historieportal: Industrialiseringen
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas billedkunstportal: Kunsthistorisk tidslinje
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis udbyderadresse

Dette undervisningsforløb undersøger overgangen fra romantikken til modernismen med fokus på landskabsmaleriets udvikling.

Eleverne vil analysere, hvordan natur og landskab er blevet skildret fra guldalderen til modernismen, og hvordan skiftet i udtryk kan afspejle skiftende samfundsforhold, verdenskrige og national identitet. 

Gennem billedanalyse, kulturforståelse og kritisk refleksion vil de udvikle en dybere teoretisk og sanselig forståelse af landskabsmaleriets udvikling fra guldalderen til modernismen i en aktuel kontekst. 

Banner
Gratis
Nej
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Email
kas@skovgaardmuseet.dk
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår en forståelse af, hvordan kunst både afspejler og former samfundet. De trænes i at reflektere over kunstens betydning historisk og aktuelt, og de udvikler en kritisk tilgang til, hvordan vi ser og tolker landskaber i dag.

Faglige mål: 

  • Billedanalyse: Eleverne lærer at analysere værker fra romantikken og modernismen med fokus på komposition, farvebrug, perspektiv og sanselig virkning. 
  • Historisk forståelse: Forløbet kobler kunstens udvikling til historiske begivenheder, såsom verdenskrigene, industrialisering og national identitet. Eleverne opbygger evnen til at sammenligne perioders forskellige opfattelser af landskabet som symbol, identitet og kunstnerisk motiv. 
  • Kritisk refleksion: Eleverne diskuterer kunstens rolle i samfundet, herunder hvordan landskabsmotivet relaterer sig til klimadebatten og samtidens kunst.  
  • Tværfaglige sammenhænge: Forløbet kan kobles til historie, dansk og billedkunst (samfundsudvikling, verdenskrige, national-identitet)  
     

Eksempler på Fælles Mål:

Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster. Med særligt fokus på 'perspektivering'.

Historie - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger. Med særligt fous på 'kronologi, brud og kontinuitet'.

Billedkunst - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet ' billedanalyse', hvor eleven kan analysere billeder fra forskellige tidsperioder, kulturer og medier med vægt på nutidige billedudtryk. Med særligt fokus på 'billedgenrer'.

Aktiviteter

Eleverne analyserer kunstværker fra 1800- og 1900-tallet. 

Vi ser efter forskelle og ligheder, og beskriver den brydningstid, der fik kunsten til at ændre udtryk.

 Indhold og arbejdsformer: 

  • Dialogbaseret analyse af romantiske landskabsmalerier fra guldalderen og sammenligning med impressionistiske og modernistiske værker. 
  • Diskussion af, hvordan historien kan være med til at påvirke de kunstneriske udtryk samt hvilken virkning der har på beskueren. 
  • Perspektivering til nutidige kunstnere og klimadebatten – hvordan fremstilles naturen i samtidskunsten? 
Forberedelse

Der kræves ingen særlig forberedelse.

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Efterbehandling

Eleverne kan i klassen diskutere hvordan samtidens politiske situation påvirker vores fælles visuelle kultur. 

Hvordan ville kunstnere mon præsentere landskabet i dag? 
Kan I finde nogle eksempler på samtidskunst der præsenterer landskaber?

Sted

Skovgaard Museet, Viborg

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Skriv til kas@skovgaardmuseet.dk for at booke et forløb

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
30
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner