Navn
GEOVENT
Indsendt af GEOVENT den
Varighed
2.00
Billede
Materialer
Fil
Titel
PRIMÆRT materiale
Download tekst / Link tekst
Se materiale
Beskrivelse

Tjek på besøget

Titel
UddannelsesGuiden
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale

Titel
Jobkompasset
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale

Titel
SEKUNDÆRT materiale
Download tekst / Link tekst
Se materiale
Beskrivelse

Undersøg virksomheden

Titel
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Arbejdsmarkedet
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Introduktion til økonomi
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Gyldendals danskportal: Multimodale tekster
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Gyldendals danskportal: Fremlæggelse
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis udbyderadresse

Er din klasse nysgerrige på uddannelse og job?
Og ønsker I samtidig at se, hvad der foregår bag kulissen i en lokal forankret virksomhed?

Så er dette skole-virksomhedssamarbejde måske noget for jer:

I får mulighed for at besøge GEOVENT, der designer, producerer og sælger udsugning og ventilation, og møde GEOVENTs medarbejdere, der varetager meget forskellige arbejdsopgaver.
Desuden kommer klassen til at arbejde med UddannelsesGuiden, herunder værktøjet Jobkompasset, før og efter besøget.

Forløbet forholder sig til Fælles Mål for Uddannelse og jo, dansk og samfundsfag

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Fag
Hele året
Ja
Email
kmr@geovent.dk
Tlf.nr.
30 49 22 72
Pris
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne:

  • undersøger og møder en lokalt forankret virksomhed
  • ser sammenhængen mellem uddannelse og jobmuligheder
  • stifter bekendtskab med UddannelsesGuiden og Jobkompasset
     

Eksempler fra Fælles Mål:

Dansk
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation. Med særligt fokus på 'forberedelse'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer. Med særligt fokus på 'dialog'

Samfundsfag
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'økonomi', hvor eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien. Med særligt fokus på 'samfundsøkonomiske sammenhænge'.

Job og uddannelse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere

Aktiviteter

Forarbejde til virksomhedsbesøget indeholder undersøgelse af både virksomheden og medarbejdernes stillingsbetegnelser og uddannelsesmæssige baggrund.

Selve virksomhedsbesøget indeholder en generel introduktion til virksomheden, rundvisning i produktion og møde med medarbejdere med mulighed for spørgsmål til uddannelse og arbejdsopgaver.

Tilbage i klassen følges bl.a. op med elevernes egne overvejelser om, hvilke uddannelses- og jobområder, de hver især finder interessante lige nu. 

Forberedelse

Som elevforberedelse undersøges først virksomheden og så medarbejdernes uddannelse:

1) Ud fra virksomhedens navn, GEOVENT,

  • Hvad tror I, at virksomheden laver? 
  • Hvilke jobfunktioner tror I, at I møder på virksomheden? 
  • Hvad tror I, at medarbejderne skal være gode til for at arbejde på virksomheden? 

2) Undersøg virksomhedens hjemmeside: GEOVENT A/S

  • Hvad beskæftiger virksomheden sig med?
  • Hvem er virksomhedens målgruppe?
  • Hvilke stillingsbetegnelser/ansvarsområder har medarbejderne på virksomheden? 

3) Gruppevis undersøges forskellige uddannelser/jobfunktioner - hver gruppe vælger ét område

  • Ud fra medarbejderens stillingsbetegnelse/ansvarsområde, hvilke jobfunktioner, tror I, medarbejderen har på virksomheden?
  • Forbered min. 3 spørgsmål, som I kan stille i forbindelse med virksomhedsbesøget.
  • Undersøg på UddannelsesGuiden og beskriv, hvilken uddannelse medarbejderen har samt fakta om uddannelsen (adgangskrav, uddannelsesforløb, økonomi, arbejdsområder og lignende punkter, som kan aftales på klassen) 
  • Formidling til resten af klassen.

Som lærerforberedelse til virksomhedsbesøget forventningsafstemmes med virksomheden med udgangspunkt i 'Tjek på besøget' - se under 'undervisningsmateriale.

Efterbehandling

Drøft på klassen (evt. først i grupper):

  • Hvad overraskede jer mest under virksomhedsbesøget? Nævn tre ting. 
  • Hvilke faglige emner eller fag på virksomheden kunne I genkende fra skolen? 
  • Er der jobfunktioner og uddannelsesmuligheder, I hver især er blevet nysgerrige på?

Følg desuden op ved at besøge Jobkompasset, hvor eleverne også har mulighed for at oprette en profil og logge, hvad deres interesser for uddannelse og job er lige nu.

Inspiration til relaterede forløb findes under 'undervisningsmaterialer' som SEKUNDÆRT materiale.

Beskrivelse til varighed

11:30 - Velkomst og introduktion ved Kim Møller Rasmussen
12:00 - Rundvisning i produktionen
12:30 - Mød medarbejderne og stil spørgsmål
13:15 - Farvel og tak

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

 Tilmelding sker ved direkte kontakt til salgs- og marketingdirektør Kim Møller Rasmussen.

 

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
28
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner