
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Nissens særlige julegrej er gået tabt og ligger i en skov nær jer. Sammen med Naturvejlederen skal I finde tingene igen.
Egentlig har vi aftalt at Naturvejlederen kommer ud til jeres lokale skov, for at I sammen kan finde pynt til juledekorationen og slutte turen af med en kop kakao. Naturvejlederen har dog taget sin kikkert med, for på facebook så hun i går, at der var set nogle mærkelige gæs i jeres område - med rygsæk på. Meget mystisk - måske kan vi sammen finde spor efter de mærkelige gæs.
På starten af turen finder vi en tom rygsæk med nogle mærkelige sedler i - sammen finder vi ud af, at det er en taske der er faldet af en gås fra Den Internationale Nissegrejbanks Nisseleverandørservice og indholdet er faldet ud. Kan vi sammen finde Nissens tabte grej og få det afleveret til et nyt udleveringssted?
Det er meningen at børnene skal vide, at vi skal på skovtur efter juledekorationsgrej - børnene skal ikke vide noget om nisserierne.
Der er ikke nisser med på turen. Dem må vi tænke os til - der plejer dog mindst at være et barn, der ser en rød hue titte op et sted.
Turen er lavet til 0. klasse
Naturskolens andre juleforløb: Nisser i skoven og Magi i vinterskoven er til henholdsvis børnehavebørn og 1. klasse.
Formålet med forløbet er, at komme ud i vinterskoven og jule og opleve frisk luft, bevægelse og nisserier.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.
Inden mødet med jer, har Naturvejlederen været ude og lægge ting på en rute i jeres lokale skov.
Vi mødes på et aftalt sted, enten på jeres skole eller i den lokale skov, og der er fælles intro til dagen. Her fortælles om de mærkelige gæs, vi skal holde øje med, og måske har Naturvejlederen allerede fundet den tomme taske.
Herefter går vi afsted på turen og finder løbende de tabte genstande. Vi stopper op og taler om, hvad det er for en dims. Når alle tingene er fundet, er det blevet tid til en kop kakao og måske en leg inden vi slutter dagens besøg.
Turen kræver ingen forberedelser fra jeres side. Vi skal blot pr. mail aftale, hvilken skov vi skal gå turen i.
Naturvejlederen kontakter jer på mail forud for besøget, hvor vi aftaler dette.
Måske skal forældrene høre om dagens tur. Vi finder de mærkeligste ting, såsom forkromede øjemål, kørnerprikker osv.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
I et stykke skov nær jeres skole
Det er gratis for kommunale skoler og institutioner.
Private institutioner og andre brugertyper henvises til at søge og booke forløbene via Naturskolens hjemmeside.
Disse brugere må påregne en pris for de enkelte forløb og transport.
Turen egner sig kun til én klasse af gangen.
1-2 timer afhængig af gåafstand til skoven.
Send en ansøgning via nedenstående blanket.
Herefter sender Naturskolen svar på ansøgning via email.