
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tag din klasse med på tur i nærområdet omkring skolen.
Dette forløb omhandler kortlære og kendskab til nærområdet, og tager klassen med på cykeltur for at se, hvor kammeraterne bor.
Formålet med forløbet er, at eleverne for kendskab til deres lokalmiljø med kort som redskab og cyklen som transportmiddel.
Eksempler fra Fælles Mål:
N/T, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad.
N/T, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan designe enkle modeller.
Idræt, efter 5. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'alsidig idrætsudøvelse', hvor eleven kan anvende grundlæggende, sammensatte bevægelser i idrætspraksis.
Idræt, efter 7. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'alsidig idrætsudøvelse', hvor eleven kan anvende sammensatte bevægelser i udvikling af idrætsaktiviteter.
Færdselslære, efter 3. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'trafikal adfærd', hvor eleven kan færdes sikkert i trafikken i lokalområdet.
Færdselslære, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'trafikal adfærd', hvor eleven kan færdes sikkert i trafikken.
Forløbet består af forberedelse og efterbehandling om kortlære, som klassens egen lærer forestår.
Undervejs i forløbet arrangeres i samarbejde med Cyklistforbundet Viborgafdeling én eller flere cykeltur(e) rundt i lokalområdet, for at se, hvor klassens elever bor.
Brug Open Street Map eller lignende til at arbejde med adresser og kortlære.
Læreren sammensætter selv et meningsgivende forløb, som eksempelvis kan indeholde:
- Eleverne finder skolen på Open Street Map
- Eleverne træner at bevæge sig rundt om skolen vha. kort
- Eleverne indtegner ruter og laver eksempelvis posteløb til hinanden.
- Eleverne indskriver deres egen adresse og markerer 'hjem' på kortet (evt. udskrevet version)
- Eleverne finder og markerer den korteste bilrute mellem skole og hjem
- Eleverne finder og markerer den korste cykelrute mellem skole og hjem
(i højre side under 'lag', kan kortet indstilles til at vise cykelrute)
Kontakt Cyklistforbundets Viborgafdeling for at aftale nærmere om cykeltur i nærområde.
Har du elever, som stadig mangler den sidste cykelsikkerhed, for at du kan tage hele klassen med på cykeltur?
Da kan Cyklistforbundet også hjælpe. Se forløbet 'Alle børn cykler - cykelkursus i skoletiden' under relaterede forløb nederst på siden her.
Find yderlige inspiration yderligere undervisning længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Forløbet foregår på jeres skole og på cykelstierne i nærmiljøet
Varigheden af forberedelse og efterbehandling tilrettelægges af klassens egen lærer.
Varigheden af cykelturen aftales i samarbejde mellem lærer og Cyklistforbundet.
Kontakt Inger Larsen Ørbæk fra Cyklistforbundets Viborgafdeling for at aftale nærmere: