Billede
Materialer
Titel
Forløb på Gyldendals danskportal: Kursus - Projektopgave
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Gyldendals danskportal: Skriveprocessen
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Gyldendals danskportal: Kursus - Søg på nettet
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis udbyderadresse

Skal dine elever blive kompetente til at finde og vurdere informationer både i det daglige og i forbindelse med deres opgaver? Med dette besøg kan du sammensætte tingene, som det bedst passer til dig og dine elevers behov.

Alle moduler har indbygget små øvelser, så eleverne får prøvet de forskellige funktioner. Det er derfor vigtigt, at de medbringer PC eller iPad og mobiltelefon. 

Du kan selv sammensætte dit besøg ud fra de forskellige moduler.
Forløbet kan med fordel ske i forbindelse med opgave- eller projektskrivning.

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Nej
Email
laeringogviden@viborg.dk
Tlf.nr.
87 87 34 72
Pris
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Elevernes kompetencer inden for søgeteknik og informationsliteracy styrkes. Samtidig er formålet også, at eleverne får kendskab til, hvad biblioteket kan bidrage med i deres informationssøgningsproces.
 

Eksempler fra Fælles Mål:

Dansk
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst. Med særligt fokus på 'finde tekst'.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation. Med særligt fokus på 'planlægning'. 

Aktiviteter

Modul 1. Bibliotekspræsentation (ca. 30 min.)

Gennem forskellige aktiviteter får eleverne kendskab til det fysiske bibliotek. Hvad er skønlitteratur og faglitteratur, hvor står de forskellige materialer, og hvordan finder vi frem til dem og mange andre relevante ting om biblioteket.

Modul 2. Præsentation af viborgbib.dk (ca. 30 min.)

Vi arbejder med grundlæggende informationssøgning, dvs. at finde søgeord, lære søgeteknik og søge i Viborg Bibliotekernes database. Vi giver eleverne en introduktion til biblioteket, og de lærer, hvordan de skal søge i bibliotekets fysiske og digitale samlinger.

Modul 3. Artikelsøgning (ca. 30 min.)

Eleverne får en introduktion til at finde artikler fra den store adgang til danske og udenlandske digitale artikler via biblioteket. Vi søger også i Infomedia, hvor der er direkte adgang til rigtig mange artikler fra danske aviser og tidsskrifter.

Modul 4. Søg til egen opgave (ca. 30 min.)

Her arbejder vi intensivt med at hjælpe eleverne til at finde de rigtige informationer til deres opgave. Det kan være i vores biblioteksbase, i andre af vores digitale kilder og nyttige sider på nettet. Modulet forudsætter modulerne: Præsentation af viborgbib.dk og Artikelsøgning, og at eleverne har valgt emne til deres opgave.

Modul 5. Kildekritik og googlesøgning (ca. 30 min.)

Eleverne får en kort introduktion til kildekritik både i de fysiske materialer og online. Vi arbejder med tricks til smarte googlesøgninger.

Modul 6. Litteraturlister (ca. 15 min.)

Hvordan laver man en litteraturliste, og hvordan får man  Word til automatisk at lave litteraturlisten?

 

Modulerne bygges til et sammenhængende besøg.

Forberedelse

Eleverne skal medbringe egen PC eller iPad.

Hvis eleverne i forbindelse med besøget gerne vil låne bøger skal læreren skabe et overblik over, hvor mange elever, der ikke er oprettede som lånere. Elever som endnu ikke er oprettede på Viborg Bibliotekerne skal oprettes. Det gør de sammen med en forældre forud for undervisningen. Forældrene kan oprette deres barn med deres MitID ved at følge denne vejledning: Bliv låner | Viborg Bibliotekerne.

Efterbehandling

Eleverne skal på baggrund af undervisningen og ved hjælp af www.viborgbib.dk selv kunne tage aktiv del i at finde materialer til deres opgave. 
 

For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette besøg og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at skabe sammenhæng til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Tema
Sted

På Hovedbiblioteket i Viborg.

Der er cykelafstand til Hovedbiblioteket for de fleste byskoler, og gåafstand fra Jernbanegade og Banegårdspladsen, hvor mange busser og toget standser.

Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.

Beskrivelse til antal

Én klasse.

Yderligere oplysninger til periode

Forløbet kan med fordel ske i forbindelse med opgave- eller projektskrivning.

Beskrivelse til varighed

Varigheden varierer alt efter, hvor mange moduler der vælges.

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Tilmelding senest tre uger før ønsket dato - angiv helst flere tidspunkter/datoer.

Ved tilmelding oplyses:
- navn, mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
28
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner