
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Materialet er venligst udlånt af Viborg Kusthal fra forløbet 'Murmosaik - et udendørs læringsforløb'
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Hvem arbejder egentlig som murer?
Hvilke opgaver har en murer?
Og hvilke uddannelsesmæssige baggrunde har de?
I dette forløb får din klasse besøg af en murer fra JS Murerfirma.
Han vil hjælpe eleverne med at lave en flot bordskåner på baggrund af elevernes eget mønster
I forløbet vil I få kendskab til en mures mange forskellige arbejdsfunktioner, og hvordan det er at arbejde som murer hos JS Murerfirma.
Det bliver samtidig en dag hvor eleverne arbejder praksisfagligt med deres hænder og omsætter den viden, de har fået om mønstre i konkret aktivitet.
Eleverne skal gennem forskellige aktiviteter stifte bekendtskab med hvad en murer bl.a. laver.
Eleverne skal sætte deres viden om mønstre i spil i konkrete aktiviteter.
Eksempler på Fælles Mål:
Håndværk og design - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - materialer', hvor eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
Matematik - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'matematiske kompetencer', hvor eleven kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik.
Uddannelse og job - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan beskrive sammenhæng mellem uddannelser og job.
Dette forløb starter med forberedende undervisning, som klassens egen lærer forestår ud fra vejledningen herunder.
Herefter kommer en murer fra JS Murerfirma på besøg og hjælper eleverne med at:
- lave en ramme i træ til elevernes bordskånere
- lave et mønster ud fra klinker og elevernes forberedelse
- støbe bordskånerne
...går du og klassen med helt andre byggedrømme eller ønsker i at kombinere dette forløb med et andet byggeforløb?
Kontakt da firmaet og hør om mulighederne.
Som forberedelse skal I både undersøge noget om JS Murerfirma som virksomhed, noget om murere og noget om mønstre.
(Link og materiale findes som PRIMÆRT materiale længere nede på siden)
1) JS Murerfirma som virksomhed:
Som elevforberedelse undersøges først arbejdspladsen og så medarbejdernes uddannelse.
Ud fra arbejdspladsens navn, JS Murerfirma og deres hjemmeside.
- Hvad tror I, at arbejdspladsen laver?
- Hvad tror I, at medarbejderne skal være gode til for at arbejde hos JS Murerfirma?
2) Se videoen 'Hvad kan jeg blive? Murer'.
- Fik I noget nyt at vide om det at være murer?
- Hvad overraskede jer mest?
3) Mønstre som fagligt tema:
Arbejd med mønstre ud fra forløbet 'Mønstre' hos Skoledu.
Brug kvadrat-skabelonen, hvor eleverne laver sit eget mønster, som de senere laver en bordskåner ud fra.
4) Ekstra:
Benyt evt. arbejdsarket om murmosaik, matematik og mønstre som ekstraopgave.
Arbejdsarket er udviklet af Viborg Kunsthal til kunstværket ’Belief and Superstition’ af Mette Winckelmann - en 151 meter lang mosaikmur med 34 tons betonfliser i grålige nuancer, som indhyller kunsthallens have.
I er også meget velkomne til at komme og se muren - se mere under 'relaterede forløb'.
Drøft på klassen (evt. først i grupper):
- Hvad overraskede jer mest under besøget? Nævn tre ting.
- Hvilke faglige emner eller fag på arbejdspladsen kunne I genkende fra skolen?
- Er der jobfunktioner og uddannelsesmuligheder, I hver især er blevet nysgerrige på?
Forløbet foregår på jeres skole
Det aftales med JS Murerfirma
Varigheden aftales med JS Murerfirma
Tag kontakt til Mette Krogh hos JS Murerfirma og aftal nærmere.