Varighed
1.00
Billede
Materialer
Titel
Forløb på Skoledus matematikportal for 9. klasse: Lån
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Skoledus matematikportal for 8. klasse: Opsparing
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Skoledus matematikportal for 8. klasse: Regneark
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Privatøkonomi: Penge ind - penge ud
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Det økonomiske kredsløb
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Gyldendals danskportal: TV-reklame
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis alternativ adresse
Navn på lokalitet
Midtbyens Gymnasium
Gade
Banegårds allé 1
Postnummer
8800
By
Viborg

Hvordan undgår vi at ende i tv-serier som Luksusfælden?

På kurset vil du og dine klassekammerater få indblik i, hvordan man styrer sin økonomi som privatperson.

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Email
jhan@mercantec.dk
Pris
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med denne dag er at give eleverne et indblik i privatøkonomiens muligheder.
 

Eksempler fra Fælles Mål

Matematik - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'matematiske kompetencer', hvor eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik.

Samfundsfag - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'økonomi', hvor eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien. Med særligt fokus på privatøkonomi'.

Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.

Aktiviteter

Vi ser på to overordnede områder nemlig de ”hårde” og de ”bløde”.
Under de hårde kigger vi bl.a. budget, renter, rettigheder/pligter ved køb og div. faldgrupper ved lån.
Under de bløde ligger bl.a. behov og motiver ved køb – lige som vi ser på reklamers påvirkninger.

Vi tager udgangspunkt i elevgruppens egen privatøkonomi, hvor de yngste elever knap har egen økonomi – mens mange af de ældste elever er i gang med både at tjene egne penge, og ikke mindst at bruge dem. 

Forberedelse

I kan evt. se et klip fra Luksusfælden forud for besøget.

Desuden kan eleverne med fordel arbejde med:

  • Begrebet rente 
  • Opsparing og lån i forløbet 'opsparing og lån' (se under 'undervisningsmaterialer') eller lignende.
Efterbehandling
  • I Matematik kan der arbejdes videre med temaet 'Økonomi og vækst' - se under Undervisningsmaterialer.
  • I Samfundsfag arbejdes med forløbet på gyldendal 'Arbejdsmarkdet' og 'Jobs i Danmark' - se under Undervisningsmaterialer.
  • I Dansk kan der arbejdes videre med forløbet på gyldendal 'Reklamer' - se under Undervisningsmaterialer.
Sted

Vi mødes ved hovedindgangen.

Yderligere oplysninger til periode

Forløbet udbydes efterår/vinter.

Yderligere oplysninger til faciliteter

Der er mulighed for at spise medbragt mad eller købe mad i vores food truck.

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Kontakt Jørgen Høgh Andersen:

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
60
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner