
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
PULSÅREt: Fodbold introducerer 0. klasser for fodbold i den lokale fodboldklub.
Dagen er en del af et samlet koncept for samarbejde mellem skoler og lokale idrætsforeninger, der skal sikre, at alle elever får adgang til et bredt spekter af 10 forskelligartede lokale idrætsforeninger gennem skoletiden.
De 10 forskellige idrætter organiseres på hver sin årgang og uge i et samlet årshjul.
Hvis du ønsker at modtage en besked, når PULSÅREt annoncerer nye besøgsuger (10 gange årligt), kan du tilmelde dig følgende AULA gruppe: Interessegruppe – Idræt og bevægelse (Viborg Kommune).
Tilmeldingsfrist: 03.03.2025
Formålet med PULSÅREt: fodbold er:
- at sikre samskabelse mellem de lokale idrætsforeninger og kommunens skoler – herunder gøre det lettere for parterne at realisere ambitioner i den åbne skole.
- at introducere eleverne til foreningsidræt i foreningernes egne rammer og faciliteter.
- at styrke elevernes sammenhold, nedbryde barrierer og skabe nye relationer/venskaber i nye sammenhænge.
- at motivere eleverne til at dyrke idræt i sunde fællesskaber uden for skolen og skoletiden
Eksempler fra Fælles Mål:
Idræt – Der arbejdes med kompetenceområdet 'idrætskultur og relationer', hvor eleven kan samarbejde om idrætslige aktiviteter og lege. Med særligt fokos på 'kropsbasis' og 'redskabsaktiviteter'.
Dagens fodboldaktiviteter er didaktisk planlagt i samarbejde mellem Viborg Idrætsråd, specialforbund og et netværk af lokale fodboldklubber.
Aktiviteterne er tilrettelagt, så alle elever kan deltage.
Målet er, at eleverne får en god oplevelse, og at lærerne får mulighed for inspiration/netværk.
Eleverne cirkulerer mellem forskellige stationer, der er tilpasset målgruppen, og hvor fokus er på at have det sjovt og understøtte lysten til foreningsidræt.
Arrangementet foregår i skoletiden og i foreningens faciliteter.
Foreningen står for arrangementet, og de konkrete aktiviteter, som varer ca. 90 minutter.
Besøget kan f.eks. forberedes ved:
(1) at afprøve fodboldaktiviteter i klassens idrætstimer. Find inspiration under 'unervisningsmaterialer'.
(2) at tale med eleverne om dagens indhold. F.eks. om nogle af klasses elever er aktive i en fodboldklub.
Besøget kan f.eks. efterbehandles ved:
(1) at aftale et længere forløb med foreningen
(2) at skabe dialog med elever om emner som:
* idrætten i samfundet, hvor eleven beskriver lokalområdets idrætsmuligheder
* sundhed- og trivsel, hvor eleven beskriver hvad bevægelse gør ved eleven (jf. Fælles Mål i idræt).
* kendetegn ved frivillige foreninger til forskel fra f.eks. kommune og virksomheder.
* ideer til andre spil eller bevægelseslege (fx regelændringer i idrætten, som vil gøre spillet endnu sjovere).
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Den lokale idrætsforening
én klasse
Den lokale forening udbyder besøgstider, som kan bookes af de lokale skoler via følgende link