Navn
Asmildkloster Landbrugsskole
Indsendt af Asmildkloster den
Varighed
4.30
Billede
Materialer
Titel
Forløb på Alineas madkundskabsportal: Skæg med æg
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

NB! Forløbet er tiltænkt 5.-6. kl., men kan tilpasses målgruppen.

Titel
Forløb på Alineas madkundskabsportal: Malk - fra ko til mund
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Xplores biologiportal: Dyrenes verden
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis udbyderadresse

Hvad kom mon først – hønen eller ægget? 

Tag med på en spændende dag rundt om hønen, hvor vi dykker ned i både naturfag, biologi og livet på landet. 

I får mulighed for at se hønens inderside helt tæt på, når vi i biologilokalet snakker om hønens anatomi og dissekerer høns i grupper. 

Gennem sjove og lærerige aktiviteter bliver I også klogere på landbrugsuddannelser og hønens rolle i fødevareproduktionen. I vores kreative makerspace designer og laver vi vores egne æggebægre, og vi udfører sjove øvelser med fokus på landbrug og natur. 

Det bliver en lærerig og anderledes dag med både hoved og hænder i spil!

Gratis
Ja
Overordnet målgruppe
Fag
Hele året
Ja
Email
rb@asmildkloster.dk
Tlf.nr.
30592510
Verdensmål
Pris
Enhed
Målgruppe
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Eleverne stifter bekendtskab med æggets proces gennem hønen. Gennem dissekering af en høne undersøger og lærer eleverne om forskellige organer og dele i et levende væsen.

De arbejder praktisk i vores biologilokale med høns, laver æggebægre i vores makerspace og afslutter dagen med quiz/stafet om landbrug, æg og uddannelsen.
 

Eksempler fra Fælles Mål:

Biologi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi.

Aktiviteter

I dette forløb får eleverne både mulighed for at se og høre om landbrugsuddannelsen, de arbejder med æggets vej gennem hønen og skal i grupper være med til at dissekere en høne. 

I vores makerspace kan man skabe sin egen æggeholder og vi afrunder dagen med en aktivitet med fokus på landbrug og fødevarer.

 

Rollefordeling

Vores formidler sætter rammen for hvert besøg, og aktiviteterne gennemføres i samspil med klassens lærere, hvor vi især forventer I har styr på børnenes særlige behov undervejs på dagen, da I kender dem bedst.

Forberedelse

Vi arbejder indenfor hele dagen, så særlig tøj og fodtøj er ikke nødvendigt. 

Husk en drikkedunk og evt en lille madpakke. Vi serverer formiddagsmad og frokost fra skolens køkken. 

Efterbehandling

Man kan med fordel arbejde videre med organer, dyr og æggets udvikling. Lav fx en tegning med navngivning: Eleverne tegner hønens indre organer og markerer, hvor ægget bevæger sig igennem systemet (fra æggestok til kloak).

Etik-diskussion: Tal om, hvorfor og hvordan vi arbejder med dyr i undervisningen. Hvad er vigtigt at tage hensyn til?

Klassesamtale: Hvad gjorde størst indtryk? Hvilke følelser vækkede dissektionen? Hvilke nye ord har de lært?
 

For at skabe sammenhæng mellem besøget og elevernes læring i klasseværelset, er det en god ide at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter besøget.

Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Beskrivelse til antal

Max én klasse

Yderligere oplysninger til periode

Vi udbyder dette forløb på disse datoer (efter først til mølle princippet) 

  • 18/08/25
  • 21/10/25
  • 30/10/25
Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Tilmelding foregår ved direkte kontakt til uddannelseskonsulent, Rebecca Bruun Heissel.

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
28
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner