Navn
Skoleteater i Viborg Kommune for grundskoler
Indsendt af Skoleteater den
Billede
Materialer
Titel
Spilleoversigt
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale

Titel
Opsætningsvejledning og -specifikationer
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale

...KOMMER...

Titel
Læringsmateriale til forestillingen
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale

Titel
Forløb på Gyldendals danskportal: Drama som genre
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Aarhus Teaters materialebank: Find bl.a. teaterkort og reflektionskort til download
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

Visning på kort
Vis ikke på kort

Dette skoleår præsenterer Viborg Kommunes skoleteater følgende forestiling for udskolingen:
 

SABOTAGE
Splittelse bag teenageværelsets dør

Gry går i 9. klasse og skal til afgangsprøve. Hendes to bedste venner bliverpludseligkærester medhinanden, og på Grys teenageværelse i en overdimensioneret seng vokser ud af de massive mængder afbløde dyner, rod og barndommens bamser Sabotøren. Grys eneste ærlige ven.

En ængstelig og sanselig duet opstår, og Gry må konfrontere spørgsmålene: Er den indre sabotør envoldelig stemme, der blot skal forsvinde?Eller skal Gry lære, at den kun snakker for at passe på hende?Oger det i virkeligheden Gry, der saboterer sig selv, så længe hun konstant flygter fra Sabotøren?

SABOTAGE er en forestilling om at være ung og om stemmen i hovedet.Det er en fortælling om at føle sigafvigende, afvist og afsløret af ens omverden, mens den indre saboterende stemme taler kraftigere ogkraftigere.En porøs linedans mellem omsorg, forfængelighed og selvhad.

.....

Følgende udskolinger er inviteret i skoleåret 25/26:

Ørum Skole, Hammershøj Skole, Bjerringbro Skole, Vestervang Skole, Nordre Skole, Rødkærsbro Skole.

NB! Vær opmærksom på, at enkelte skoler af logistiske hensyn inviteres til at se forestillingen på en anden skole.

Se, hvornår din klasse skal i teateret, i 'Spilleoversigt' som PRIMÆRT materiale længe nede på siden.

.....

Er du teateransvarlig på din skole?
Husk da at koordinere med ledelse og teknisk servicemedarbejder ud fra 'opsætningsvejledning' - også PRIMÆRT materiale.

Gratis
Ja
Overordnet målgruppe
Fag
Hele året
Ja
Pris
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med forløbet er, at fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske forståelse og at udvikle elevernes forståelse og brug af det dramatiske udtryk som en mulighed for at indleve sig i mennesker, situationer og miljøer.
 

Eksempler fra Fælles Mål:

Dansk, efter 9. klasse – Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.

Drama, som valgfag 7., 8. og 9. klasse – Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'dramaanalyse', hvor eleven kan analysere teater- og dramaproduktioner. Med særligt fokus på 'fortolkning'.

Aktiviteter

Oplev et spændende teaterstykke!

Forberedelse

Forberedelse - lærer

Som lærer kan du se, hvornår din klasse skal i teateret, i 'Oversigt over forestillinger' som PRIMÆRT materiale længe nede på siden.

Se på teatrets hjemmeside/plakat til forestillingen op i klassen. Snak med eleverne om, hvad de ser: Om farver, stemmninger og hvilke associationer, som de får, når de hører titlen. 

Eleverne kan skrive om deres forventninger. Prøv f.eks. at færdiggøre sætningen: 
"Når jeg skal se teaterforestillingen, tror jeg, at jeg kommer til at opleve....."

Under materiale er der også inspiration til læreren i et overordnet teatermateriale fra Aarhus Teater.
 

Forberedelse - teateransvarlig / leder / teknisk servicemedarbejder 

Koordinering og opsætning ud fra 'opsætningsvejledning' - også PRIMÆRT materiale.
Her findes oplysninger om bl.a. spilarealets størrelse, krav til strøm, adgangsforhold, forplejning og hjælpere, der skal stå til rådighed.

Efterbehandling

Der er mange måder at efterbearbejde teateroplevelsen, men det er en god ide, at du som lærer tager noter undervejs, mens du ser forestillingen.

Efter forestilling kan eleverne:

  • efterbehandle ud fra teatergruppens læringsmateriale
  • bruge Aarhus Teaters teaterkort/reflektionskort
  • skrive en tekst/anmeldelse om forestillingen
     

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Tema
Sted

Forestillingen foregår på jeres eller naboskolen

Beskrivelse til varighed

Forestillingen varer 60 min.

NB!
Opstillingstid: 120 min.
Nedtagningstid: 60 min.

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Tilmelding ej nødvendig.
Se, hvornår din klasse skal i teateret, i 'Oversigt over forestillinger' som PRIMÆRT materiale længere nede på siden.

Vis ikke på profil
Afbrudt
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner