
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
...KOMMER...
PRIMÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Dette skoleår præsenterer Viborg Kommunes skoleteater følgende forestiling for udskolingen:
SABOTAGE
Splittelse bag teenageværelsets dør
Gry går i 9. klasse og skal til afgangsprøve. Hendes to bedste venner bliverpludseligkærester medhinanden, og på Grys teenageværelse i en overdimensioneret seng vokser ud af de massive mængder afbløde dyner, rod og barndommens bamser Sabotøren. Grys eneste ærlige ven.
En ængstelig og sanselig duet opstår, og Gry må konfrontere spørgsmålene: Er den indre sabotør envoldelig stemme, der blot skal forsvinde?Eller skal Gry lære, at den kun snakker for at passe på hende?Oger det i virkeligheden Gry, der saboterer sig selv, så længe hun konstant flygter fra Sabotøren?
SABOTAGE er en forestilling om at være ung og om stemmen i hovedet.Det er en fortælling om at føle sigafvigende, afvist og afsløret af ens omverden, mens den indre saboterende stemme taler kraftigere ogkraftigere.En porøs linedans mellem omsorg, forfængelighed og selvhad.
.....
Følgende udskolinger er inviteret i skoleåret 25/26:
Ørum Skole, Hammershøj Skole, Bjerringbro Skole, Vestervang Skole, Nordre Skole, Rødkærsbro Skole.
NB! Vær opmærksom på, at enkelte skoler af logistiske hensyn inviteres til at se forestillingen på en anden skole.
Se, hvornår din klasse skal i teateret, i 'Spilleoversigt' som PRIMÆRT materiale længe nede på siden.
.....
Er du teateransvarlig på din skole?
Husk da at koordinere med ledelse og teknisk servicemedarbejder ud fra 'opsætningsvejledning' - også PRIMÆRT materiale.
Formålet med forløbet er, at fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske forståelse og at udvikle elevernes forståelse og brug af det dramatiske udtryk som en mulighed for at indleve sig i mennesker, situationer og miljøer.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk, efter 9. klasse – Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.
Drama, som valgfag 7., 8. og 9. klasse – Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'dramaanalyse', hvor eleven kan analysere teater- og dramaproduktioner. Med særligt fokus på 'fortolkning'.
Oplev et spændende teaterstykke!
Forberedelse - lærer
Som lærer kan du se, hvornår din klasse skal i teateret, i 'Oversigt over forestillinger' som PRIMÆRT materiale længe nede på siden.
Se på teatrets hjemmeside/plakat til forestillingen op i klassen. Snak med eleverne om, hvad de ser: Om farver, stemmninger og hvilke associationer, som de får, når de hører titlen.
Eleverne kan skrive om deres forventninger. Prøv f.eks. at færdiggøre sætningen:
"Når jeg skal se teaterforestillingen, tror jeg, at jeg kommer til at opleve....."
Under materiale er der også inspiration til læreren i et overordnet teatermateriale fra Aarhus Teater.
Forberedelse - teateransvarlig / leder / teknisk servicemedarbejder
Koordinering og opsætning ud fra 'opsætningsvejledning' - også PRIMÆRT materiale.
Her findes oplysninger om bl.a. spilarealets størrelse, krav til strøm, adgangsforhold, forplejning og hjælpere, der skal stå til rådighed.
Der er mange måder at efterbearbejde teateroplevelsen, men det er en god ide, at du som lærer tager noter undervejs, mens du ser forestillingen.
Efter forestilling kan eleverne:
- efterbehandle ud fra teatergruppens læringsmateriale
- bruge Aarhus Teaters teaterkort/reflektionskort
- skrive en tekst/anmeldelse om forestillingen
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Forestillingen foregår på jeres eller naboskolen
Forestillingen varer 60 min.
NB!
Opstillingstid: 120 min.
Nedtagningstid: 60 min.
Tilmelding ej nødvendig.
Se, hvornår din klasse skal i teateret, i 'Oversigt over forestillinger' som PRIMÆRT materiale længere nede på siden.