Navn
Naturskolen i Viborg Kommune
Indsendt af Naturskolen Viborg den
Varighed
3.00
Billede
Materialer
Titel
NT5: Det vilde vejr
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
GEO7: Jordens vejr
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
BIO7: Jordens vejr
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
FYSIK/KEMI7: Jordens vejr
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
FÆLLESFAGLIGT: Vejret forandrer sig
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis udbyderadresse

Hvor kommer vinden fra?
Hvordan taler vi om vejret?
Hvorfor regner det?
Hvad kan vi måle?

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Linktekst
Tilmelding
URL
https://blanket.viborg.dk/Viborg/Login/LoginAnonym?returnUrl=/Viborg/Opret/231852fb26d34
Pris
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med aktiviteten er, at eleverne stifter bekendtskab med forskellige vejr- og klimafænomener og får et praktisk kendskab til forskellige måder at måle vejret på.

Eksempler fra Fælles Mål

Natur/teknologi, efter 4. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger. Med særligt fokus på 'vand, luft og vejr'.

Natur/teknologi, efter 6. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse. Med særligt fokus på 'undersøgelser i naturfag'.

Geografi 
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi. Med særligt fokus på 'jordkloden og dens klima'. 

Biologi 
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi. Med særligt fokus på 'undersøgelser i naturfag'.

Aktiviteter

For elever på mellemtrinet undersøger og måler vi vejret gennem forskellige lege og vha. forskellige instrumenter. Vi kan komme ind på begreber som temperatur, vind, nedbør eller skyer. Vi kan starte dagen med at se nedenstående film eller I kan se filmen hjemmefra, som en del af jeres forberedelser.

For elever i udskolingen undersøger og måler vi forskellige vejrforhold. Vi kan komme ind på begreber som lufttryk, temperatur, luftfugtighed, nedbør, skyer, solskin, vind, vejrudsigt, vejrvarsler eller naturkatastrofer.

Bevægelse: Forvent en dag med middel bevægelse

Stikord: Klima, geologi, biologi

Forberedelse

Inden besøget kan I have arbejdet med et eller flere af begreberne tilknyttet vejr og klima. I kan have startet en logbog for vejret, hvor I registrerer dagens vejr eller har lavet jeres egen vejrudsigt for besøget.

En god dag på Naturskolen

Efterbehandling

Hjemme på skolen kan I arbejde videre med emner eller begreber, vi har berørt på dagen. I kan lave jeres egen vejrudsigt eller fremstille jeres egne måleinstrumenter.

Sted

Aktiviteten afholdes bedst på Hald og ellers ved et stykke natur der er særligt egnet til emnet.

Beskrivelse til pris

Det er gratis for kommunale skoler og institutioner.
Private institutioner og andre brugertyper henvises til at søge og booke forløbene via Naturskolens hjemmeside.
Disse brugere må påregne en pris for de enkelte forløb og transport.

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Send en ansøgning via nedenstående blanket. 
Herefter sender Naturskolen svar på ansøgning via email.

Video
Video thumbnail
Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
28
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner