Navn
Energimuseet
Indsendt af Energimuseet den
Varighed
4.00
Billede
Materialer
Titel
Forløb på Xplores fællesfaglige portal: Bæredygtig energiforsyning
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Xplores fysik/kemi-portal for 7. klasse: En strøm af elektroner
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Xplores fysik/kemi-portal for 8. klasse: Fra magneter til strøm
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Xplores fysik/kemi-portal for 9. klasse: Energiproduktion
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Xplores fysik/kemi-portal for 9. klasse: Drivhuseffekten
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Tænk tværfagligt med dette forløb på Skoledus matematikportal for 7. klasse: Areal og omkreds
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis udbyderadresse

Vi er dybt afhængige af energi i vores hverdag, og produktionen af elektricitet giver store udfordringer for vores klima. Dette forløb er særligt rettet mod udskolingen og den fællesfaglige prøve i naturfagene. 

Forløbet kan med fordel benyttes i forbindelse med arbejdet med følgende fællesfaglige fokusområder: 

  • Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan 
  • Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer
Gratis
Ja
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Linktekst
Tilmelding
URL
https://energimuseet.dk/kontakt-formidlingstjenesten/
Pris
Enhed
Målgruppe
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne får konkrete viden, som kan bruges som udgangspunkt til det fremtidige arbejde/case i forbindelse med den fællesfaglige prøve i naturfagene.
 

Eksempler fra Fælles Mål

Biologi Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling.

Geografi Eleven har viden om muligheder for udnyttelse af naturgrundlaget.

Fysik/Kemi Diverse færdigheds- og vidensmål under Energiomsætning.

Aktiviteter

Forløbet tager udgangspunkt i tværfaglige problemstillinger om bæredygtig energiproduktion med fokus på vandkraft og vindkraft, med udspring i Tangeværket og Energimuseets udstilling om vindmøller.  

Eleverne får et konkret indblik i energiproduktion, hvor eleverne desuden oplever omstillingen fra sort til grøn energi gennem museets udstillinger. 

Undervejs er det en fordel, at eleverne tager billeder og film, så de hjemme kan arbejde videre med problemstillingerne.

Dagen varer normalt 3-4 timer og er bygget op omkring følgende moduler:
 

Rundvisning: Bæredygtig energiforsyning

Rundvisning, hvor eleverne bliver introducerettil vandkraft, vindkraft, solenergi, Power to X og udfordringerne ved fossile brændstoffer.Workshop: Byg og test vindmøller
 

Workshop: Byg og test vindmøller

Hands-on workshop, hvor eleverne skal optimere og teste vindmøller via datalogning på computer/tablet/mobil.
 

Lynshow: 

Oplevelse af 1.000.000 volt i Energimuseets Bohrtårn, hvor vi formidler Nicola Tesla og Thomas Edisons kamp om den tidlige elektricifisering af samfundet. Dagen sluttes af med højt hår. 

Forberedelse

Det er en fordel, at eleverne har viden om produktion af elektricitet og den heraf følgende påvirkning af miljøet.  

Der kan arbejdes med fagområderne magnetisme, energiproduktion og drivhuseffekten, men det er ikke en forudsætning for forløbet - findes som SEKUNDÆRT materiale under 'undervisningsmateriale'

For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Efterbehandling

Når eleverne kommer hjem på skolen, kan de arbejde videre med problemstillinger og begynde at finde frem til forsøg, der kan være med til at illustrere og forklare problemstillingerne. Hvordan kan museets udstilling bruges som eksempel til den fællesfaglige prøve? Afslutningsvis kan eleverne lave en fremlæggelse om processen eller et decideret projekt med udgangspunkt i det fællesfaglige forløb. 

Beskrivelse til pris

Gratis for 8. og 9. klasser i Viborg Kommune.

Beskrivelse til varighed

Vi har sat forløbet til at være 4 timer, men I er velkomne til at kontakte os, så vi kan få forløbet til at passe med jeres planer. 

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Udfyld følgende kontaktformular og så vender vi tilbage med et endeligt program via mail. 

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
30
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner