Varighed
90.00
Billede
Materialer
Titel
Forløb på Gyldendals danskportal for 0.-2. klasse: Seriebøger - Vitello
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Gyldendals danskportal for 0.-2. klasse: Kim Fupz Aakeson
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Xplores N/T-portal: Mennesker og maskiner
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis ikke på kort

Viborg Bibliotekerne ruller de små, søde Ozobotter ud. 

Eleverne prøver kræfter med robotterne og igennem små lettilgængelige opgaver, får de en basisforståelse for de grundlæggende principper i kodning og programmering. Sammen med eleverne går vi på opdagelse i Vitellos forunderlige verden. Hvem ved, måske møder vi også en møgunge eller en klam kæreste undervejs?

 

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Nej
Email
laeringogviden@viborg.dk
Tlf.nr.
87873472
Pris
Enhed
Målgruppe
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne stifter bekendtskab med fagtermer omkring kodning og programmering bygget op omkring et kendt litterært univers, samt får en introduktion til teknologiforståelse.
 

Eksempler fra Fælles Mål

Dansk, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer. Med særligt fokus på 'IT og kommunikation'.

Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer. Med særligt fokus på 'IT og kommunikation'.

Natur/teknologi, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag. Med særligt forkus på 'teknologi og ressourcer'.

Natur/teknologi, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster. Med særligt forkus på 'teknologi og ressourcer'.

Aktiviteter

Først møder eleverne Vitello og vi laver en personkarakteristik, bagefter skal vi møde Ozobotterne og lære at kode dem.

Ozobotter er små undervisningsrobotter, som man kan kode ved hjælp af farver.

Eleverne vil møde et mix af lukkede og åbne opgavetyper, sådan at eleverne både har praktiske øvelser, samt skal reflektere over deres resultater.

Forberedelse

Det kan være en fordel, at eleverne har et overordnet kendskab til billedbøgerne om Vitello. Dette kan med fordel ske via højtlæsning af et udvalg af bøgerne hjemme i klassen, arbejde med Vitello som seriebog eller med Kim Fupz Aakesons forfatterskab.

Eleverne skal være inddelt i makkerpar på forhånd.

Hvis eleverne i forbindelse med besøget gerne vil låne bøger skal læreren skabe et overblik over, hvor mange elever, der ikke er oprettede som lånere. Elever som endnu ikke er oprettede på Viborg Bibliotekerne skal oprettes. Det gør de sammen med en forældre forud for undervisningen. Forældrene kan oprette deres barn med deres MitID ved at følge denne vejledning: Bliv låner | Viborg Bibliotekerne.

Efterbehandling

I dansktimerne kan forløbet fungere som en større del af et forløb omkring Vitello og/eller Kim Fupz Aakeson.

Forløb kan også bruges som en introduktion til arbejdet med kodning og programmering i natur/teknologi . Eleverne får en grundlæggende forståelse af arbejdet med og tankegangen bag kodning.
 

For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette besøg og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at skabe sammenhæng til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Tema
Sted

Forløbet kan foregå i Makerspace Viborg, Hovedbiblioteket i Viborg, på dit lokalbibliotek eller på skolen.

Der er cykelafstand for mange byskoler, og gåafstand fra Jernbanegade og Banegårdspladsen, hvor mange busser og toget standser.

Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.

Beskrivelse til antal

Én klasse.

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Tilmelding senest tre uger før ønsket dato - angiv helst flere tidspunkter/datoer.

Ved tilmelding oplyses:
- navn, mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
28
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner