Billede (1/2/3)
Afbrudt
Image
Tekst (1/2/3)

Ordblindhed for ledere

Viborg Kommunes samlede indsats mod ordblindhed 

Undervisning, der tager hensyn til ordblindhed, er til gavn for alle og skal integreres som en del af den foretrukne praksis i alle fag. 

I 2019 blev det besluttet, at alle distriktsskoler i Viborg Kommune skal have en ordblindevejleder, der samarbejder med lærere og elever for at sikre en ordblindevenlig undervisning – hver dag, i alle fag. 

Denne vejleder tildeles 10 timer om ugen pr. 300 elever med henblik på at styrke indsatsen for ordblinde og fokusere på kapacitetsopbygning i forhold til ordblindevenlig undervisning på de enkelte skoler. 

Forvent det samme af børn med ordblindhed, selvom de kan have brug for mere tid.

Tekst (1/2/3)

Skolelederens ansvar:  

  • At prioritere: ordblind – hver dag, alle fag, hele tiden. 
  • At sikre, at elever der viser tegn på ordblindhed bliver testet.  
  • At understøtte samarbejdet mellem lærere og vejledere. 
  • At beslutte hvordan støtten til ordblinde elever skal organiseres.  
Dokumentliste (1/2/3)
Title
Hvad er ledelsens ansvar?

Her finder du plakat til ledelser

Materiale
Titel
Plakat til ledelser
Billede (1/2/3)
Afbrudt
Image
Dokumentliste (1/2/3)
Title
Ledelse

Principper for indsatsen  

  • Prioritering af ordblindeindsatsen på alle skoler.  
  • Klar ansvarsfordelinger i organisationen, så viden om ordblindhed og handlemuligheder i læringsmiljøet når ud i alle led i organisationen.  
  • Individuelt tilpassede indsatser for elever med særlige læse- og skrivevanskeligheder.  
  • Arbejdet med indsatser i forhold til ordblindhed foregår som en del af den foretrukne praksis.  

Ledelsens ansvar

  • At prioritere indsatsen for ordblinde elever som en fast del af skolens overordnede strategi. 
  • At sikre implementering af klare rutiner for opfølgning, dokumentation og videreuddannelse. 
  • At sikre, at elever der viser tegn på ordblindhed bliver testet.   
  • At understøtte samarbejdet mellem lærere og vejledere.  
  • At sikre fokus på ordblinde i alle fag på skolen   
  • At beslutte hvordan støtten til ordblinde elever skal organiseres. 
Materiale
Titel
Sådan kan skoleledelsen styrke skolens indsats for elever med ordblindhed
Beskrivelse

Få styr på rollerne. Samarbejde om ordblinde elever på tværs af faggrupper i grundskolen

Titel
På vej mod ordblindevenlige læringsmiljøer
Beskrivelse

Ordblindevenligt læringsmiljø betyde, at undervisningen og skolearbejdet tilrettelægges så ordblindebarriere i videst muligt omfang forebygges

Dokumentliste (1/2/3)
Title
Find mere viden om ordblindhed
Materiale
Titel
På vej mod et ordblindevenligt undervisningsmiljø EMU
Titel
Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Billede (1/2/3)
Afbrudt
Image
Dokumentliste (1/2/3)
Title
Læsekonsulent

Kommunens læsekonsulent:  

  • Udarbejder fagligt forsvarlige anbefalinger baseret på den nyeste forskning og viden om ordblindhed.  
  • Tilbyder sparring til skoler og forældre.  
  • Sikrer generel faglig opdatering om ordblindhed.
  • Understøtter vejlederne

Kontakt: Læsekonsulent Lenette Krathmann lej@viborg.dk 29404495

Materiale