
Billede af Fortællestenen
Arbejdet starter i klassen og fortsætter i parken ved Det Danske Forfatter- & Oversættercenter Hald Hovedgaard.
Dette forløb er et besøg på egen hånd.
Tag kontakt, hvis I ønsker at lave aftale MED en formidler.
Formålet med forløbet er, at eleverne prøver kræfter med at skrive digte samt får indblik i hvordan omgivelserne former vores sprog, og at det er gennem sproget vi former vores forståelse og oplevelse af verden. Der er nemlig en nøje sammenhæng mellem det, vi kan tænke og sige om verden, og den verden, vi faktisk lever i.
Eleverne går rundt i parken i 30 minutter.
Derefter vælger de enten selv eller i en gruppe en rute, der starter ved Thøger Jensens Fortællesten og som tager cirka 10 minutter at gå fra start til slut.
Eleverne inddeler ruten i 10-15 ophold. For hvert ophold digter eleverne én eller flere verselinjer, der forholder sig til landskabet lige der, hvor de står (det kan være en bakke, et hul, et træ, en duft, blæsten, lyset).
Det kommer der et stedsspecifikt digt ud af.
Eleven opfordres til at supplere med et billede, der kan fungere som et fingerpeg eller en åbning til digtet.
Litteraturliste (forslag):
- Pia Juul: Langdigtet ”Ord i skoven” fra digtsamlingen ”Helt i skoven”. Tiderne Skifter, 2005.
- Mikael Rothstein: ”Landskabet og sproget skaber vores guder”. Klumme i Politiken 28. maj 2018.
- Trappeteksterne ved Hald Sø med tekster som knytter sig til området omkring Hald Sø og hovedgården (https://haldhovedgaard.dk/trappetekster-paa-hald/).
De forskellige ruter, digte og billeder samles og gøres tilgængelige for andre via eksempelvis QR-koder eller SoMe.7
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring på skolen, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I enten skal i gang med, midt i eller har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Tilmelding ikke nødvendig.
Evt. spørgsmål rettes til Centerleder Thomas Rafn.