
Ordblindhed for lærere
Som lærere har I har den ubestridte hovedrolle i ordblindeindsatsen.
Ordblindhed går ikke væk, men som lærer kan du støtte eleverne med stilladsering og didaktiske greb sammen med brug af Læse-skriveteknologik til at blive lige så dygtig som alle andre.
Forvent det samme af børn med ordblindhed, selvom de kan have brug for mere tid.
Her finder du plakat til lærerne

Lærer og lærerteam:
- At være opmærksomme på tegn på ordblindhed og søge hjælp ved behov.
- At samarbejde med vejlederne om foretrukken ordblindevenlig praksis.
- At tilpasse undervisningen til ordblinde elevers behov, herunder brug af systematik, visuelle hjælpemidler, lydoptagelser og IT-værktøjer.
- At udfylde udviklingsplan og gennemføre læringsspind og hesteiglen med de ordblinde.
- At samarbejde med vejlederne om foretrukken ordblindevenlig praksis.
- At være opmærksomme på tegn på ordblindhed og søge hjælp ved behov.
Nøglen til at mindske ordblinde menneskers udfordringer i skole, uddannelse og arbejdsliv er inkluderende miljøer, der giver dem mulighed for at udvikle sig og deltage på lige fod med andre
Få viden og inspiration til at skabe gode deltagelsesmuligheder for elever med ordblindhed og andre læsevanskeligder
Her findes konkrete bud på at styrke ordblinde elevers læsefaglige mestringsforventning, selvbillede og brug af tekniske hjælpemidler.
Afdækningsmaterialet(hesteiglen)viste sig særlig interessant ift. at styrke elevernes metabevidsthed og egne strategier gennem højttænkning under læsning med brug af læse- og skriveteknologi.
Både afdækningsmaterialet og en lang række andre materialer, som er udviklet i projektet, findes frit tilgængeligt her på sitet
En praktisk guide til indsatsen for ordblinde elever
Afdækning af teknologibaserede læsestrategier er et pædagogisk redskab, der skal give et indblik i børns brug af læsestrategier, når de læser alderssvarende tekster med brug af læse-skriveteknologi (LST).
Formålet er gennem observation og samtale at afdække barnets kendskab til og sikkerhed i brug af teknologibaserede læsestrategier.
Materialet kan give de voksne omkring barnet en mere systematisk viden om, hvilke strategier barnet har brug for som støtte til at træne, når det læser, og også hvilke nye strategier barnet skal introduceres til.


Otte teknologibaserede læsestrategier (Elmstrøm, 2018).
Strategierne er samlet på et strategikort, som eleverne skal have til rådighed i analog form, da strategiarket ellers vil forsvinde i det digitale univers på computeren
De fire øverste strategier skal eleverne forholde sig til før selve læsningen og justere undervejs.
De fire nederste anvendes under og efter læsningen til at monitorere forståelsen af det
- Læsemåde
- Oplæsning
- Delt skærm
- Følg med i teksten
- Stop, undersøg, genlæs
- Understregning
- Tjek et ord
- Spørg
Tip: A5-udgaven er tænkt som en "husker" til eleven og indeholder kun forsiden af kortene. Der er to A5-udgaver pr. ark. Print på én side på almindeligt A4.
Tip: A5-udgaven er tænkt som en "husker" til eleven og indeholder kun forsiden af kortene. Der er to A5-udgaver pr. ark. Print på én side på almindeligt A4.