Navn
Viborg Stifts Skoletjeneste for Kristendomskundskab
Indsendt af Viborg Stifts … den
Billede
Materialer
Titel
Find og bestil undervisningsmaterialet her
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale

Titel
En del af undervisningen foregår på IT-platformen Lydmaskinen
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale

Visning på kort
Vis ikke på kort

Dette forløb er et projekt, hvor faglig viden og sansning af verden omkring os flettes sammen.

I LYDSPOR udforsker elever fra 1.­ – 3. klasse, hvordan musik kan fortælle historier og udtrykke stemninger.

En del af undervisningen foregår på IT-platformen Lydmaskinen.

 

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Email
vibsko@vibsko.dk
Pris
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne

  • med en legende og eksperimenterende tilgang skal opnå følgende læringmål:
  • skal have viden om orglets funktion, og om hvordan orglet anvendes i folkekirken til forskellige begivenheder og ritualer.
  • skal kende til og kunne udtrykke sig om, hvordan lyd og musik kan udtrykke stemninger og følelser på en anden måde end det talte sprog.
  • skal kunne udtrykke sig om menneskelige grundfølelser som sorg, angst, glæde, vrede og kærlighed, samt kende til, hvordan disse grundfølelser udtrykkes i fem centrale bibelske fortællinger.
  • skal kunne vurdere og udtrykke sig om et musikstykkes stemning – blandt andet ud fra ovennævnte menneskelige grundfølelser.
  • skal kunne gengive en fortælling uden ord udelukkende ved at kombinere musik og realllyde.
  • skal kunne genkende den tredelte liv-død-ny begyndelse struktur, som alle fortællingerne i dette forløb følger.
     

Eksempler fra Fælles Mål

Musik, efter 2. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'musikforståelse', hvor eleven kan lytte til og udtrykke sig om musik.

Musik, efter 4. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'musikforståelse', hvor eleven kan lytte opmærksomt til og udtrykke sig varieret om musik

Kristendomskundskab
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'livsfilosofi og etik', hvor eleven kan udtrykke sig om den religiøse dimension ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper.

 

Aktiviteter

I den lokale kirke møder eleverne organisten, der viser, hvordan orglet kan skabe forskellige stemninger.

 

Forberedelse

Find og bestil undervisningsmaterialet på www.vibsko.dk (herunder til koder til www.lydspor.net)
OBS! Kirkebesøget arrangeres selv af læreren.

Som introduktion til projektet ser eleverne en animationsfilm, der fortæller, hvordan musikken kan gribe og forandre.

Efterbehandling

På skolen arbejder eleverne med fem bibelske fortællinger på en IT­platform, hvor de sampler deres egen lydfortælling af reallyde og orgelmusik.

Projektet vandt andenpladsen ved kåringen af det bedste undervisningsprojekt 2016 ved Undervisningsministeriets årlige prisuddeling. Se mere om projektet her: www.legmedlyd.dk

 

Sted

En del af forløbet foregår på skolen via IT-platformen Lydmaskinen.

Den anden del foregår i en nærtliggende kirke.

For en del skoler vil der være gå- eller cykelafstand til kirken. 

Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.

 

Beskrivelse til varighed

Introduktion og animationsfilm: 1-2 lektioner

Kirkebesøget: ca. 70 minutter

Arbejde med bibelfortællinger: 2-3 lektioner

Lave lydfortælling på Lydmaskinen: 2-3 lektioner

 

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Tilmeldingen foregår på mail - noter antal elever, klasser, klassetrin samt evt. særlige hensyn.

OBS! Kirkebesøget arrangeres selv af læreren.


 

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
30
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner