99 arter i Børneskovene - på egen hånd

Tag luppen frem og falkeblikket på, for nu skal I finde 99 arter (eller nogle af dem) i Børneskoven.

Børneskovene er helt almindelige skove, hvor der er gjort lidt ekstra for at lave et samlingssted for at inspirere til aktivitet i skoven. I børneskovene kan store som små gå på opdagelse i skoven og være aktive sammen.
Der er etableret seks børneskove, som er placeret rundt i kommunen. Børneskovene er til fri afbenyttelse for dem, der kommer forbi. 

Hvad gør dyrene - bæredygtighed i naturen

Et par timer med lege, lort og ildelugtende dyrelig.
Naturvejlederen kommer ud til jeres naturplet i nærheden af jeres skole, og sammen går I på opdagelse.

I naturen går ingenting til spilde, og selv de døde gør nytte.
Vi leger med begreberne fødekæde, madspild, fødevalg og skrald.
For hvordan er regnormen, solsorten og ræven bæredygtige?

Aktiviteten kan tilrettelægges så to klasser deltager på skift i løbet af en formiddag. 
F.eks. Første hold af maks 28 elever 08.30-10.00 Andet hold af maks 28 elever kl. 10.00-11.30

Skoleteater - indskoling

Dette skoleår præsenterer Viborg Kommunes skoleteater følgende forestilling for indskolingen:

 

Arme og Ben cha cha cha (Foto: Tomas Bertelsen)

Arme & Ben - Cha cha cha udspiller sig omkring alfabetet. Bogstaverne åbner en fantasiverden for to meget forskellige piger. Den ene vil sidde stille, læse og drømme sig ind i teksten. Den anden vil bruge teksten til at drille, danse og udfolde sig fysisk.

Teater - spil, øvelser, sport, hatteteater

Jeg kan hjælpe jer med at realisere teaterprojekter, uanset om det er en forestilling, dramaøvelser, teatersport eller hatteteater.

Vi skaber et kreativt rum, hvor oplevelse og samskabelse er i fokus frem for kostumer, sceneopsætning og repliktræning.

Leg, sang og dans guider deltagerne ind i rollerne, og gennem dramaøvelser og samskabelse opstår en levende teateroplevelse. Måske vil gruppen selv designe deres egen historie til teaterstykket?

Situationsrollespil – Antimobberi

Oplev en verden af situationsrollespil, der fremmer forståelse og samskabelse i konfliktsituationer med fokus på antimobning.

Deltagerne opdeles i grupper og arbejder med et emne, hvor de skaber et teaterstykke på max. 5 minutter om en kritisk situation (enten selvvalgt eller noget jeg har valgt). 

Herefter udvikler de et nyt situationsspil, der viser, hvordan situationen bør håndteres. 

På denne måde får børnene mulighed for at italesætte og kropsliggøre svære situationer fra deres hverdag, hvilket styrker fællesskab og empati.