
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
...KOMMER...
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Dette skoleår præsenterer Viborg Kommunes skoleteater følgende forestilling for indskolingen:
Arme og Ben cha cha cha (Foto: Tomas Bertelsen)
Arme & Ben - Cha cha cha udspiller sig omkring alfabetet. Bogstaverne åbner en fantasiverden for to meget forskellige piger. Den ene vil sidde stille, læse og drømme sig ind i teksten. Den anden vil bruge teksten til at drille, danse og udfolde sig fysisk.
Arme & Ben - Cha cha cha er en varm og humoristisk forestilling om forskellighed og fællesskab. Om alt det man kan, når man er to, der gerne vil lege sammen, men også om, hvor svært det kan være, når man vil forskellige ting. Og om hvordan alfabetet på magisk vis forener og bringer legen videre.
.....
Følgende indskolinger er inviteret i skoleåret 25/26:
Skolefællesskabet Mønsted-Sparkær, Vestfjendsskolen, Stoholm Skole, Frederiks Skole, Hald Ege Skole, Finderuphøj skole, Vestre Skole, Søndre Skole, Karup Skole.
NB! Vær opmærksom på, at enkelte skoler af logistiske hensyn inviteres til at se forestillingen på en naboskolen.
Se, hvornår din klasse skal i teateret, i 'Spilleoversigt' som PRIMÆRT materiale længe nede på siden.
.....
Er du teateransvarlig på din skole?
Husk da at koordinere med ledelse og teknisk servicemedarbejder ud fra 'opsætningsvejledning' - også PRIMÆRT materiale.
Formålet med forløbet er, at fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske forståelse og at udvikle elevernes forståelse og brug af det dramatiske udtryk som en mulighed for at indleve sig i mennesker, situationer og miljøer.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk, efter 2. klasse – Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.
Dansk, efter 4. klasse – Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
Oplev et spændende teaterstykke!
Forberedelse - lærer
Som lærer kan du se, hvornår din klasse skal i teateret, i 'Oversigt over forestillinger' som PRIMÆRT materiale længe nede på siden.
Se på teatrets hjemmeside/plakat til forestillingen op i klassen. Snak med eleverne om, hvad de ser: Om farver, stemmninger og hvilke associationer, som de får, når de hører titlen.
Eleverne kan tale/skrive om deres forventninger. Prøv f.eks. at færdiggøre sætningen:
"Når jeg skal se teaterforestillingen, tror jeg, at jeg kommer til at opleve....."
Under materiale er der også inspiration til læreren i et overordnet teatermateriale fra Aarhus Teater.
Forberedelse - teateransvarlig / leder / teknisk servicemedarbejder
Koordinering og opsætning ud fra 'opsætningsvejledning' - også PRIMÆRT materiale.
Her findes oplysninger om bl.a. spilarealets størrelse, krav til strøm, adgangsforhold, forplejning og hjælpere, der skal stå til rådighed.
Der er mange måder at efterbearbejde teateroplevelsen, men det er en god ide, at du som lærer tager noter undervejs, mens du ser forestillingen.
Efter forestilling kan eleverne:
- efterbehandle ud fra teatergruppens ABC-bog
- bruge Aarhus Teaters teaterkort/reflektionskort
- skrive en tekst/anmeldelse om forestillingen
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Forestillingen foregår på jeres egen eller naboskolen
Forestillingen varer 35 min.
NB!
Opstillingstid: 120 min.
Nedtagningstid: 90 min.
Tilmelding ej nødvendig.
Se, hvornår din klasse skal i teateret, i 'Spilleoversigt' som PRIMÆRT materiale længere nede på siden.