Navn
Naturskolen i Viborg Kommune
Indsendt af Naturskolen Viborg den
Varighed
2.00
Billede
Bæredygtighed i naturen Skovskarnbasse
Materialer
Titel
Skoven i skolen: Opsætning af rådnebur
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale
Inden naturvejlederens besøg, skal I opsætte et rådnebur og lægge et dødt dyr derind. I kan få inspiration via linket herunder. Et dødt dyr behøver ikke være stort. En mus fanget i en musefælde eller en fugl som er fløjet mod en rude. Spørg ud blandt forældrene, de kan helt sikkert hjælpe. Husk at sætte et skilt på, så andre kan se hvem og hvorfor der ligger et dødt dyr.

Titel
Forløb på Xplore N/T for 1. klasse: Genbrug af affald
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis ikke på kort

Et par timer med lege, lort og ildelugtende dyrelig.
Naturvejlederen kommer ud til jeres naturplet i nærheden af jeres skole, og sammen går I på opdagelse.

I naturen går ingenting til spilde, og selv de døde gør nytte.
Vi leger med begreberne fødekæde, madspild, fødevalg og skrald.
For hvordan er regnormen, solsorten og ræven bæredygtige?

Aktiviteten kan tilrettelægges så to klasser deltager på skift i løbet af en formiddag. 
F.eks. Første hold af maks 28 elever 08.30-10.00 Andet hold af maks 28 elever kl. 10.00-11.30

Banner
Gratis
Ja
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Linktekst
Tilmelding
URL
https://blanket.viborg.dk/Viborg/Login/LoginAnonym?returnUrl=/Viborg/Opret/231852fb26d34
Pris
Enhed
Målgruppe
Formål

Formålet med forløbet er, at undersøge, opleve og lege sig gennem processer og begreber forbundet med bæredygtighed.
 

Eksempler fra Fælles Mål:

Natur/teknologi

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål. Med særligt fokus på 'organismer'.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag. Med særligt fokus på 'organismer'.

Aktiviteter

Vi mødes i et stykke natur nær jer. 
Vi samles rundt om Naturskolens bæredygtighedspuslespil. Styret af børnenes nysgerrighed, snakker, leger og bevæger vi os igennem den udvalgte fødekæde og kommer ind på både blade, regnorm, solsort, ræv, skarnbasse og næringsstoffer. For hvert led i fødekæden, skal vi ud og undersøge og bruge vores sanser.

Der formidles ca. 1½-2 timer uden pause. Bliv gerne i området efterfølgende og spis madpakker eller gå på opdagelse.

Rollefordeling: Aktiviteten indeholder masser af leg og bevægelse. Deltag aktivt som voksen, leg med og grin og bevæg dig med børnene. I nogle lege vil I få tildelt en specifik rolle.

Forberedelse

Inden naturvejlederens besøg, skal I opsætte et rådnebur og lægge et dødt dyr derind. 
I kan få inspiration via 'PRIMÆRT materiale' længere nede på siden. 
Et dødt dyr behøver ikke være stort. En mus fanget i en musefælde eller en fugl som er fløjet mod en rude. Spørg ud blandt forældrene, de kan helt sikkert hjælpe. Husk at sætte et skilt på, så andre kan se hvem og hvorfor der ligger et dødt dyr.

Praktisk forberedelse: Vi skal være ude, men også i bevægelse. Klæd jer på, så I kan holde varmen, men kan tage et lag af, når I får det varmt.

Faglig forberedelse: De faglige stikord for dagens aktivitet er fødekæde, madspild, fødevalg og skrald. Hjemmefra kan I have kigget i skolens kompost og snakket om hvilket skrald skolen eller eleverne selv producerer og hvor det kommer hen bagefter.

Aktiviteten indeholder døde dyr. Vær åbne og nysgerrige sammen med børnene selvom det måske lugter eller ser ulækkert ud.

Efterbehandling

Snak om aktiviteten, dyrene og sanseindtryk fra dagen. 
Hold øje med jeres eget rådnebur og følg forrådnelsesprocessen trin for trin. 
Tag billeder og undersøg hvilke arter af dyr, som dukker op og hvornår I jeres døde dyr. 
Start jeres egen kompost, hvis I ikke allerede havde en. Tilsæt kompostorme og følg med hvordan de formerer og spreder sig. 
Leg legene igen eller lav lignende aktiviteter fra dagen derhjemme. 
Find eksempler på andre fødekæder eller kredsløb. 

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Sted

I et stykke natur nær jer, hvor I kan og må opsætte et rådnebur. 
Vi opholder os på samme sted hele tiden og skal kunne lege et par lege.

Beskrivelse til pris

Det er gratis for kommunale skoler og institutioner.
Private institutioner og andre brugertyper henvises til at søge og booke forløbene via Naturskolens hjemmeside.
Disse brugere må påregne en pris for de enkelte forløb og transport.

Beskrivelse til antal

Aktiviteten kan tilrettelægges så to klasser deltager på skift i løbet af en formiddag. 

F.eks. Første hold af maks 28 elever 08.30-10.00 Andet hold af maks 28 elever kl. 10.00-11.30

Beskrivelse til varighed

Aktiviteten kan tilrettelægges så to klasser deltager på skift i løbet af en formiddag. 

F.eks. Første hold af maks 28 elever 08.30-10.00 Andet hold af maks 28 elever kl. 10.00-11.30

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Send en ansøgning via nedenstående blanket. 
Herefter sender Naturskolen svar på ansøgning via email.

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
56
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner