
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Madmod og rodfrugter og bålmad - det rimer!
I hvert falt i dettet forløb, hvor børnene møder sæsonens rodfrugter og skal samarbejde i mindre grupper om at lave rodfrugter om til en dejlig ret, der tilberedes på skolehavens bålkomfurer.
Giv jeres elever en dejlig dag, der styrker deres klassetrivsel, og gør eleverne mere madmodige.
Eleverne lærer også hvordan man faktisk tænder et bål.
Formålet med forløbet er, at eleverne
- får et praktisk kendskab til sæsonbegrebet
- får lyst til at smage på forskellige grøntsager i sæson
- prøver kræfter med at lave et godt madbål.
Eksempler fra Fælles Mål
Madkundskab - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fødevarebevidsthed', hvor eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed. Med særligt fokus på 'råvarekendskab'.
Udover et kig ind i landbrugsuddannelsen og vores skole, skal vi samarbejde om sæsonens råvarer, lave bål og tilberede mad på bål.
Vi slutter naturligvis af med at spise vores bålmad sammen.
Rollefordeling
Vores formidler sætter rammen for hvert besøg, og aktiviteterne gennemføres i samspil med klassens lærere, hvor vi især forventer, I har styr på børnenes særlige behov undervejs på dagen, da I kender dem bedst.
I kan på forhånd have talt med eleverne om sæson og madmod
Vi er ude i skolehaven hele dagen, så tag fornuftigt tøj og fodtøj på. Der kan være køligt om morgenen, selvom det bliver varmere op ad dagen.
Husk en lille madpakke og drikkedunk – vi serverer formiddagsmad fra skolens køkken og vi spiser bålmad sammen.
Efter besøget kan I lave opskriften igen hjemme i skolekøkkenet og snakke om, hvad der gjorde retten anderledes når den blev lavet over bål.
I kan også arbejde videre med de rodfrugter, I er blevet introduceret for i skolehaven, med andre opskrifter.
Undersøg evt. verdensmål 2 og 12 og verdensmål 15.
For at skabe sammenhæng mellem besøget og elevernes læring i klasseværelset, er det en god ide at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter besøget.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Max én klasse
Forløbet udbydes på følgende datoer (efter først til mølle princippet)
- 19/08/25
- 28/08/25
- 02/09/25
- 09/09/25
- 10/09/25
- 01/10/25
- 09/10/25
- 20/10/25
- 21/10/25
- 30/10/25
- 10/11/25
- 18/11/25
- 27/11/25
- 01/12/25
Tilmelding foregår ved direkte kontakt til uddannelseskonsulent, Rebecca Bruun Heissel.