Navn
Asmildkloster Landbrugsskole
Indsendt af Asmildkloster den
Varighed
3.00
Billede
Materialer
Titel
Forløb på Alineas madkundskabsportal: Grøntsager i sæson
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas madkundskabsportal: Bålmad
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas madkundskabsportal: Pæleroden
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis udbyderadresse

Madmod og rodfrugter og bålmad - det rimer!

I hvert falt i dettet forløb, hvor børnene møder sæsonens rodfrugter og skal samarbejde i mindre grupper om at lave rodfrugter om til en dejlig ret, der tilberedes på skolehavens bålkomfurer. 

Giv jeres elever en dejlig dag, der styrker deres klassetrivsel, og gør eleverne mere madmodige. 
Eleverne lærer også hvordan man faktisk tænder et bål. 

Gratis
Ja
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Email
rb@asmildkloster.dk
Tlf.nr.
30592510
Verdensmål
Pris
Enhed
Målgruppe
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne

  • får et praktisk kendskab til sæsonbegrebet 
  • får lyst til at smage på forskellige grøntsager i sæson
  • prøver kræfter med at lave et godt madbål.
     

Eksempler fra Fælles Mål

Madkundskab - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fødevarebevidsthed', hvor eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed. Med særligt fokus på 'råvarekendskab'.

Aktiviteter

Udover et kig ind i landbrugsuddannelsen og vores skole, skal vi samarbejde om sæsonens råvarer, lave bål og tilberede mad på bål. 
Vi slutter naturligvis af med at spise vores bålmad sammen. 
 

Rollefordeling

Vores formidler sætter rammen for hvert besøg, og aktiviteterne gennemføres i samspil med klassens lærere, hvor vi især forventer, I har styr på børnenes særlige behov undervejs på dagen, da I kender dem bedst.

Forberedelse

I kan på forhånd have talt med eleverne om sæson og madmod

Vi er ude i skolehaven hele dagen, så tag fornuftigt tøj og fodtøj på. Der kan være køligt om morgenen, selvom det bliver varmere op ad dagen.

Husk en lille madpakke og drikkedunk – vi serverer formiddagsmad fra skolens køkken og vi spiser bålmad sammen.

Efterbehandling

Efter besøget kan I lave opskriften igen hjemme i skolekøkkenet og snakke om, hvad der gjorde retten anderledes når den blev lavet over bål. 

I kan også arbejde videre med de rodfrugter, I er blevet introduceret for i skolehaven, med andre opskrifter.

Undersøg evt. verdensmål 2 og 12 og verdensmål 15.
 

For at skabe sammenhæng mellem besøget og elevernes læring i klasseværelset, er det en god ide at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter besøget.

Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Beskrivelse til antal

Max én klasse

Yderligere oplysninger til periode

Forløbet udbydes på følgende datoer (efter først til mølle princippet) 

  • 19/08/25
  • 28/08/25
  • 02/09/25
  • 09/09/25
  • 10/09/25
  • 01/10/25
  • 09/10/25
  • 20/10/25
  • 21/10/25
  • 30/10/25
  • 10/11/25
  • 18/11/25
  • 27/11/25
  • 01/12/25
Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Tilmelding foregår ved direkte kontakt til uddannelseskonsulent, Rebecca Bruun Heissel.

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
28
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner