
Samarbejdsmodel for kunstnere og lærere på folkeskolen
Dette forløb på Gyldendals musikportal kan sammentænkes med Kulturspor:
Dette forløb på Gyldendals musikportal kan sammentænkes med Kulturspor:
Film som LevendeMusik i Skolen (LMS) producerede under kultursporsfestivalen. Afslutning for musikklasserne skoleår23/24
Kulturspor er Viborg Kulturskoles tilbud til folkeskolerne i Viborg Kommune.
Kulturspor skal give alle børn og unge adgang til et aktivt skabende liv med varieteret kultur.
I kulturspor møder elever inddragende og engagerede kunstnere, der sammen med lærer(e) fra grundskolen planlægger og gennemfører et forløb i et ligeværdigt forhold.
Musikklasserne foregår i 3. til 4. klasse. Hele klassen modtager undervisning i et instrument som en del af musikundervisningen, en time/lektion ugentligt.
Musikklasserne har en varighed på 1-2 år.
Der er mulighed for musikklasser på forskellige instrumenter, f.eks. klaver, ukulele, guitar, klarinet, evt. andre instrumenter.
Kulturspor skal give alle børn og unge adgang til et aktivt skabende liv med varieteret kultur.
I kulturspor møder elever inddragende og engagerede kunstnere, der sammen med lærer(e) fra grundskolen planlægger og gennemfører et forløb i et ligeværdigt forhold.
Fælles for alle forløbene i Kulturspor er, at forløbene tager udgangspunkt i de fælles mål for de pågældende fag.
Eksempler fra Fælles Mål
Musik- Der arbejdes med kompetenceområdet 'musikudøvelse', hvor eleven kan deltage opmærksomt i sang, spil og bevægelse med bevidsthed om egen andres rolle i musikalsk udfoldelse.
Hele klassen har samme instrument, og hver elev har sit eget instrument.
Eleverne tilegner sig viden om og færdigheder på instrumentet i løbet af forløbet.
De ugentlige aktiviteter i musikundervisningen planlægges, gennemføres og evalueres i samarbejde med underviseren fra Kulturskolen.
Undervisningen i musikklasserne tager udgangspunkt i Haderslevmodellen.
Læs mere om Haderslevmodellen her.
Efter tilmelding via skoleledelse afholdes der planlægningsmøder med Kulturskolens underviser, grundskolelærer og evt. koordinator fra Kulturskolen.
For alle Kulturspor aktiviteter på skolerne vil aktionslæring og samskabelse danne rammen for aktiviteten og samarbejdet.
Forud for ethvert forløb skal der således afholdes møde(r) mellem kunstner og lærer, hvor det pædagogisk/kreative indhold, fordeling af opgaver, tilrettelæggelse af forløb, praktik med videre aftales, ligesom der under hvert Kulturspor forløb skal være afsat tid til løbende dialog og evaluering.
Den overordnede ramme for samarbejdet mellem kunstner og lærer/pædagog i forhold til planlægning og evaluering er SMTTE modellen.
Se vedhæftede samarbejdsmodel under materialer.
Efter endt samarbejdsperiode evalueres forløbet af lærer/pædagog og kunstner i fællesskab.
Lærer/pædagog udfylder et digitalt evalueringsskema.
For de interesserede elever vil der være mulighed for efterfølgende at tilmelde sig Kulturskolen Viborg og dermed fortsætte de kreative aktiviteter.
Forløbet foregår på jeres skole
Forløbet strækker sig over 1-2 skoleår med én lektion om ugen.
Samarbejdet svarer til 80 undervisningslektioner.
Tilmeldingen foregår via en dialog mellem skoleledelsen og kulturskoleledelsen.
Der opfordres til at skolelederen kontakter Kulturskolen forud for næste skoleårs planlægning (april/maj)