Kæmpe vendespil - Hvem husker bedst?

Navn
Viborg Kunsthal

Se udstillingen Memory, og find ud af, hvem der husker bedst...


Med udstillingen Memory udfoldes et nyt kapitel i kunstnersamarbejdet mellem Johannes Büttner (D) og Benedikte Bjerre (DK). De to kunstnere er optagede af sociale fænomener i vores samtid og har tidligere vist fælles værker på anerkendte institutioner Stedelijk Museum i Amsterdam og Off Space Kantine i Bruxelles.

Viborg Artist in Residence (VAiR)

Navn
Viborg UNESCO Creative City

Har du en god ide til en kunstnerisk aktivitet med børn og/eller unge? Så skriv til VAiR!

(Puljen er brugt for 2025, men der er plads i foråret 2026)

Skal I fejre skolejubilæum og kunne godt tænke jer et kunstnerisk strejf?
Har I et forløb, hvor det kunne være spændende at samarbejde med en kunstnerisk faglighed?
Eller har I en anden god ide til en aktivitet, hvor børn og/eller unge skaber kreativt sammen med en professionel kunstner?

Lav lydproduktioner i din klasse 4.-6. kl.

Har du lyst til at lege med lyd- og podcastproduktion i din undervisning, men mangler du det tekniske udstyr og lidt hjælp til at komme i gang? Så kan du booke et klassesæt med fem kufferter, som indeholder alt, hvad I skal bruge for at optage interviews, producere podcasts, sætte lyd til noveller og digte eller skabe en geografisk bestemt fortælling.

Kufferter og præsentation heraf kan bookes på laeringogviden@viborg.dk.



 

Matematik med stopmotion

Navn
Animated Learning Lab, The Animation Workshop

Animér en regnestrategi, levendegør pizzamatematik eller lav ligninger med æbler, pærer og bananer.

I dette forløb arbejder vi med stopmotion og matematik. 
Vi arbejder ud fra elevernes faglige niveau og laver sjove matematikfilm. Der kan divideres, ganges, lægges til og trækkes fra, og knokler man lidt med brøker, kan stopmotion hjælpe på vej.

Audio-visuel engelsk

Navn
Animated Learning Lab, The Animation Workshop

Trænger din klasse til en ny vinkel på engelskundervisningen? Så er dette forløb måske noget for jer!

Vi underviser i stopmotion på engelsk, hvor eleverne skal lave en film med engelsk voice over.

Her er der mulighed for at vælge mellem flere animations teknikker;

  • pixillation, hvor eleverne skal bruge sig selv som dukker
  • claymation med ler
  • cut out med karton.

Vi kommer også ind omkring brugen af storyboard.

 

Kulturspor - Musikklasser

Navn
Kulturspor

Kulturspor er Viborg Kulturskoles tilbud til folkeskolerne i Viborg Kommune.
Kulturspor skal give alle børn og unge adgang til et aktivt skabende liv med varieteret kultur.
I kulturspor møder elever inddragende og engagerede kunstnere, der sammen med lærer(e) fra grundskolen planlægger og gennemfører et forløb i et ligeværdigt forhold.

Musikklasserne foregår i 3. til 4. klasse. Hele klassen modtager undervisning i et instrument som en del af musikundervisningen, en time/lektion ugentligt. 

Musikklasserne har en varighed på 1-2 år. 

Lydproduktioner i din klasse 7-10. kl.

Har du lyst til at lege med lyd- og podcastproduktion i din undervisning?
...men mangler du det tekniske udstyr og lidt hjælp til at komme i gang?

Så kan du booke et klassesæt med fem kufferter, som indeholder alt, hvad I skal bruge for at optage interviews, producere podcasts, sætte lyd til noveller og digte eller skabe en geografisk bestemt fortælling.

Kufferter og præsentation heraf kan bookes på laeringogviden@viborg.dk.

 

Animeret historiefortælling i dansk

Navn
Animated Learning Lab, The Animation Workshop

Animér jeres egen historie eller en tekst, I arbejder med.

I dette forløb arbejdes der med stopmotion og historiefortælling med den animations-teknik, der hedder cut out, eller flyttefilm, som vi også kalder det på dansk. 

Eleverne skal lave en kort film, der rummer en start, en midte og en slutning (her kan læreren have forberedt en historie med eleverne inden, men det er ikke et krav.).

Kulturspor - skolekor; ugentligt

Navn
Kulturspor

Kulturspor er Viborg Kulturskoles tilbud til folkeskolerne i Viborg Kommune.
Kulturspor skal give alle børn og unge adgang til et aktivt skabende liv med varieteret kultur.
I kulturspor møder elever inddragende og engagerede kunstnere, der sammen med lærer(e) fra grundskolen planlægger og gennemfører et forløb i et ligeværdigt forhold.