Navn
Naturvidenskabernes Hus
Indsendt af Naturvidenskab… den
Varighed
4.00
Billede
Materialer
Titel
PRIMÆRT materiale
Beskrivelse
Titel
SEKUNDÆRT materiale
Download tekst / Link tekst
Se materiale
Beskrivelse

Inspirationskatalog 1.-2. klassetrin: Hvordan kan vi holde os selv og vores kæledyr raske?

 

Titel
Forløb på Alineas engelskportal: Animals
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

Titel
Forløb fra Xplores N/T-portal for 2. klasse: Mennesker og maskiner
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

Visning på kort
Vis udbyderadresse

Gennem en spændende fortælling om kæledyr skal dine elever hjælpe sårede kæledyr hen på et dyrehospital. 

Eleverne arbejder med at bygge LEGO-dyret Otto. De skal herefter få Otto til at gøre bestemte ting vha. blokprogrammering og på denne måde blive fortrolige med programmeringsfladen. 

Eleverne bygger en selvvalgt robot, der skal hjælpe de sårede kæledyr hen på dyrehospitalet.

Vi arbejder med LEGO Spike robotter og IPads, og vi har nok udstyr til at eleverne kan arbejde sammen to og to. 

 

Emneområde
Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Nej
Tilmeldingsfrist
Email
lkj@nvhus.dk
Tlf.nr.
29316052
Pris
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne:

  • gennem leg opnår grundlæggende programmeringskompetencer
  • gennem leg styrker deres undersøgelseskompetencer
  • styrkes i, at det er OK at fejle
  • gennem leg styrker deres perspektiveringskompetence, da de lærer om dyr og behandlingen af deres sygdomme
  • styrker deres kommunikationskompetence ved at præsentere og formidle deres projekt
     

Eksempler fra Fælles Mål:

Natur/teknologi
Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål. Med særligt fokus på 'teknologi og ressourcer'.
Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag. Med særligt fokus på 'teknologi og ressourcer'.

Aktiviteter
  • Workshop 1: Eleverne arbejder med at bygge LEGO-dyret Otto. Otto skal gøre bestemte ting, og det er elevernes opgave ved hjælp af blokprogrammering at kode Otto.
  • Workshop 2: Eleverne bygger en selvvalgt robot, der skal hjælpe de sårede kæledyr hen på dyrehospitalet. Der stilles krav til design. Som afslutning præsenterer eleverne deres robot for hinanden.

 

Forberedelse

Orienter eleverne om dagens program.

Se 3 film med dine elever om henholdsvis et dyrehospital, besøgsdagens forløb og en introduktion til vores hus - findes under 'undervisningsmaterialer'.

Aktiver dine elevers forforståelse ved at tale med dem om:

  • Programmering - Kender de ting fra deres hverdag, hvor der er brugt programmering? (Vaskemaskiner, robotplæneklipper, robotstøvsuger, el-biler, parkering i Dokk1 etc.)
  • Kæledyr - Hvilke kæledyr kender de? Hvem har kæledyr derhjemme? Hvad er et kæledyr? Hvorfor er det godt at have kæledyr?
  • Dyrehospital – Hvad er et dyrehospital? Hvad laver man på et dyrehospital? Hvem arbejder på et dyrehospital? Hvad fejler dyrene, som kommer på et dyrehospital? Kender børnene dyr, som har været på dyrehospital?
  • Det gode publikum - Når børnene skal præsentere og formidle deres projekter for hinanden, er det en god ide, hvis børnene allerede ved, hvordan de kan hjælpe hinanden ved at være et godt publikum.
  • Lav evt. en analog programmeringsøvelse, hvor eleverne skal prøve at programmere hinanden fra et sted til et andet. De skal være sammen to og to og skal bruge kommandoerne ”lige ud”, ”venstre”, ”højre”.

 

Efterbehandling

Arbejd videre med kæledyr i matematik. Efter besøget får I små undersøgelsesopgaver med hjem.

Hvis I har LEGO WE DO, LEGO Spike, BeeBot eller en anden programmerbar teknologi på jeres skole, kan eleverne løse andre missioner så som:

  • Rense en strand for plast
  • Flytte tunge ting for flyttefolk

I kan også arbejde videre med emnet kæledyr. Find inspiration under 'undervisningsmateriale'.

 

Sted

Der er hhv. 650 m og 3,5 km at gå/cykle fra Bjerringbro-skolerne og bus nr. 55, 73, 770, 771 og 775 standser tæt på NVH.

Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.

 

Beskrivelse til antal

To klasser pr. dag

Beskrivelse til varighed

Dagen varer fra kl. 9.00-13.00


 

 

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Kontakt formidler, Laila Kjølby Jacobsen, hvis der er spørgsmål vedrørende forløbet.
Tilmelding foregår i Pretix nederst på denne side.
En plads er det samme som en klasse.
Angiv venligst antal elever. 

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
56
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner