De Unges Stemmer Tæller - Overbygning

Viborg Bibliotekerne ser ind i en spændende tid. De eksisterende lokaler for børnebiblioteket og Makerspace skal gentænkes og de unge skal være med! 

I efteråret 2025 er vores fokus at indsamle ideer, viden og inspiration, der kan hjælpe styregruppen og arkitekterne til at skabe de bedste rammer for biblioteket som mødested for børn og deres voksne, unge og kultur. 

På workshoppen får eleverne et oplæg om rum som arkitektonisk virkemiddel og arbejder videre med en design thinking-proces med input fra styregruppen og med eleverne selv som målgruppe. 

Børnenes Stemme tæller - mellemtrin

Viborg Bibliotekerne ser ind i en spændende tid. De eksisterende lokaler for børnebiblioteket og Makerspace skal gentænkes og børnene skal være med! 

I efteråret 2025 er vores fokus at indsamle ideer, viden og inspiration, der kan hjælpe styregruppen og arkitekterne til at skabe de bedste rammer for biblioteket som mødested for børn og deres voksne, unge og kultur. 

På workshoppen tager vi eleverne med i et design thinking-loop, og ideer og koncepter bygges i LEGO. 

Børnenes Stemme tæller - Indskoling

Viborg Bibliotekerne ser ind i en spændende tid. De eksisterende lokaler for børnebiblioteket og Makerspace skal gentænkes og børnene skal være med! 

I efteråret 2025 er vores fokus at indsamle ideer, viden og inspiration, der kan hjælpe styregruppen og arkitekterne til at skabe de bedste rammer for biblioteket som mødested for børn og deres voksne, unge og kultur. 

Symfunivers

Navn
Animated Learning Lab, The Animation Workshop

Lyt, skab og bliv klogere på vores solsystem

Symfunivers er et tværfagligt forskningsprojekt, der arbejder sansebaseret og kreativt med naturfag
Projektet er et samarbejde mellem Symfoniorkestret Århus og The Animation Workshop samt skoleklasser på mellemtrinnet.

Eleverne skal gennem læsning, lytning og kortspil formidle deres indtryk og viden i en animationsfilm. 

Hjælp Julenissen i din lokale skov

Navn
Naturskolen i Viborg Kommune

Nissens særlige julegrej er gået tabt og ligger i en skov nær jer. Sammen med Naturvejlederen skal I finde tingene igen.

Egentlig har vi aftalt at Naturvejlederen kommer ud til jeres lokale skov, for at I sammen kan finde pynt til juledekorationen og slutte turen af med en kop kakao. Naturvejlederen har dog taget sin kikkert med, for på facebook så hun i går, at der var set nogle mærkelige gæs i jeres område - med rygsæk på. Meget mystisk - måske kan vi sammen finde spor efter de mærkelige gæs.

Fra Romantik til Modernisme

Navn
Skovgaard Museet

Dette undervisningsforløb undersøger overgangen fra romantikken til modernismen med fokus på landskabsmaleriets udvikling.

Eleverne vil analysere, hvordan natur og landskab er blevet skildret fra guldalderen til modernismen, og hvordan skiftet i udtryk kan afspejle skiftende samfundsforhold, verdenskrige og national identitet. 

Gennem billedanalyse, kulturforståelse og kritisk refleksion vil de udvikle en dybere teoretisk og sanselig forståelse af landskabsmaleriets udvikling fra guldalderen til modernismen i en aktuel kontekst. 

Se på landskaber!

Navn
Skovgaard Museet

I dette forløb skal eleverne på opdagelse i, hvordan kunstnere har set på landskaber gennem tiden – fra de flotte, detaljerede malerier fra guldalderen til de mere vilde og frie billeder i modernismen.

Vi undersøger, hvordan kunstnere har brugt farver, lys og former til at vise deres følelser omkring naturen. Gennem dialog og små tegneopgaver lærer eleverne at forstå, hvordan kunstens udtryk har udviklet sig igennem tiden.