Navn
Hald Hovedgård - Det Danske Forfatter- og Oversættercenter
Indsendt af Hald Hovedgaard den
Varighed
3.00
Billede
Materialer
Titel
PRIMÆRT materiale:
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

Billede af Fortællestenen

Titel
PRIMÆRT materiale
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

Fortællestenen på kort

Titel
SEKUNDÆRT materiale
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.



 

Titel
SEKUNDÆRT materiale
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis alternativ adresse
Navn på lokalitet
Hald Hovedgård - Det Danske Forfatter- og Oversættercenter
Gade
Ravnsbjergvej 76
Postnummer
8800
By
Viborg

Arbejdet starter i klassen og fortsætter i parken ved Det Danske Forfatter- & Oversættercenter Hald Hovedgaard.

Dette forløb er et besøg på egen hånd.

Tag kontakt, hvis I ønsker at lave aftale MED en formidler. I så fald kan Transportlpuljens søges.

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Fag
Hele året
Ja
Email
mail@haldhovedgaard.dk
Tlf.nr.
86638410
Pris
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne prøver kræfter med at skrive digte samt får indblik i hvordan omgivelserne former vores sprog, og at det er gennem sproget vi former vores forståelse og oplevelse af verden. Der er nemlig en nøje sammenhæng mellem det, vi kan tænke og sige om verden, og den verden, vi faktisk lever i.

Det Fælles Fundament:
er arbejdes med Kulturliv, hvor eleven konkret arbejder med poetisk sprogbrug og desuden stifter bekendtskab med den afgørende rolle, som den fysiske verden har på sprog og erkendelse.
 

Eksempler fra Fælles Mål

Dansk

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.

Aktiviteter

Eleverne går rundt i parken i 30 minutter.
Derefter vælger de enten selv eller i en gruppe en rute, der starter ved Thøger Jensens Fortællesten og som tager cirka 10 minutter at gå fra start til slut.

Eleverne inddeler ruten i 10-15 ophold. For hvert ophold digter eleverne én eller flere verselinjer, der forholder sig til landskabet lige der, hvor de står (det kan være en bakke, et hul, et træ, en duft, blæsten, lyset).
Det kommer der et stedsspecifikt digt ud af.
Eleven opfordres til at supplere med et billede, der kan fungere som et fingerpeg eller en åbning til digtet.

Forberedelse

Litteraturliste (forslag):
- Pia Juul: Langdigtet ”Ord i skoven” fra digtsamlingen ”Helt i skoven”. Tiderne Skifter, 2005.
- Mikael Rothstein: ”Landskabet og sproget skaber vores guder”. Klumme i Politiken 28. maj 2018.
- Trappeteksterne ved Hald Sø med tekster som knytter sig til området omkring Hald Sø og hovedgården (https://haldhovedgaard.dk/trappetekster-paa-hald/).

Efterbehandling

De forskellige ruter, digte og billeder samles og gøres tilgængelige for andre via eksempelvis QR-koder eller SoMe.7

For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring på skolen, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I enten skal i gang med, midt i eller har afsluttet.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Tilmelding ikke nødvendig.

Evt. spørgsmål rettes til Centerleder Thomas Rafn.

Tag kontakt, hvis I ønsker at lave aftale MED en formidler. I så fald kan Transportlpuljens søges.

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
30
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner