Navn
Det Grønlandske Hus i Aarhus
Indsendt af Det Grønlandsk… den
Varighed
1.50
Billede
Materialer
Titel
Tværfagligt forløb på Alineas sanfundsfags- og historieportal: Under isen
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

Titel
Tværfagligt forløb på Alineas sanfundsfags- og historieportal: Hænger det sammen?
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

Titel
Forløb på Alineas historieportal: Vikingerne sejler ud
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

Titel
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Kultur - med selvvalgt problemstilling
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

Titel
Forløb på Alineas historieportal: Er fortiden kontriversiel?
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

Visning på kort
Vis udbyderadresse

Giv dine elever indsigt i grønlandsk historie og samfundsforhold.

Her fortælles også om sammenhængen mellem koloniseringen og moderniseringen og det samtidige Grønland.

Gratis
Ja
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Linktekst
Tilmelding
URL
https://groenlandskehus.dk/relationen-mellem-groenland-og-danmark-i-dag/
Pris
Enhed
Formål

Formålet med modulet er, at eleverne bliver klogere på den nutidige relation mellem Grønland og Danmark, ved at give dem et nuanceret indblik i og forståelse for de mekanismer, der er i spil mellem Grønland og Danmark. Med udgangspunkt i historie, fakta og kulturforståelse giver modulet eleverne bedre forudsætninger for at afmontere fordomme og tilegne sig bredere og mere nuanceret viden om Grønland.
 

Eksempler for Fælles Mål:

Historie
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'historiebrug', hvor eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
 

Samfundsfag
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'politik', hvor eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'sociale og kulturelle forhold', hvor eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.

Aktiviteter

Modulet kan undersøge

  • Relationen mellem Grønland og Danmark i dag, hvor fortiden stadig kaster sin skygge (eksperimentbørnene, juridisk faderløse, adoption af grønlandske børn og spiralsagen) eller
  • Identitet og kultur i Grønland (fx tatoveringer, sprog, symbolbrug, Inuit Games) eller
  • Grønlændere i Danmark og i den danske kultur. Hvordan er det at komme med en anden baggrund og flytte til Danmark?
  • En kombination af ovenstående. Det kan vi aftale nærmere.

I hvilken forbindelse vi skal mødes er op til dig. Det kan være:

  • Et selvstændigt besøg
  • I forbindelse med et forløb I har i klassen
  • I forbindelse med en temauge
  • Som oplæg til en projektopgave

Modulet kan afvikles ved jer på jeres skole eller i vores kultursal i Aarhus, som er et spændende rum, der lægger op til samtale om traditioner og materialer alt efter hvad I ønsker.
Skoleformidlingen dækker hele Region Midtjylland.

Forberedelse

Besøget kan tilpasses alt efter, om klassen har arbejdet med Grønland eller ej, og kan vinkles alt efter klassetrin, fag og forløb.

Efterbehandling

For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Sted

Modulet kan afvikles på jeres skole eller i vores kultursal i Aarhus, som det passer jer. Ved formidling i Århus, betaler skolen selv for transporten.

Beskrivelse til antal

En klasse, en årgang eller flere

Beskrivelse til varighed

Modulet kan tilpasses jeres ringetider og kan også være længere end 1,5 time.

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Kontakt formidler Johan Burlund Fink, hvis der er spørgsmål vedrørende forløbet.

Tilmelding foregår på vores hjemmeside, nederst.

Vis ikke på profil
Afbrudt
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner