
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Hvem arbejder egentlig som tømrer?
Hvilke opgaver har en tømrer?
Og hvilke (ud)dannelsesmæssige baggrunde har de?
I dette forløb får din klasse besøg af en tømrer fra Jørgen Sørensen.
Han vil hjælpe jer med at lave en flot kasse. (Har I andre ønsker til hvad I gerne vil bygge kan I aftale det når I tager kontakt til virksomheden for at aftale nærmere)
I forløbet vil I få kendskab til en tømrers mange forskellige arbejdsfunktioner, og hvordan det er at arbejde som tømrer hos Jørgen Sørensen.
Det bliver samtidig en dag hvor eleverne arbejder praksisfagligt med deres hænder og omsætter den viden, de har fået om træ og håndværk i konkret aktivitet.
Eleverne skal gennem forskellige aktiviteter stifte bekendtskab med hvad en tømrer bl.a. laver.
Eleverne skal sætte deres viden om træ og håndværk i spil i konkrete aktiviteter.
Eksempler på Fælles Mål:
Håndværk og design - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - materialer', hvor eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
Matematik - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'matematiske kompetencer', hvor eleven kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik.
Uddannelse og job - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan beskrive sammenhæng mellem uddannelser og job.
Dette forløb starter med forberedende undervisning, som klassens egen lærer forestår ud fra vejledningen herunder.
Herefter kommer en tømrer fra JØRGEN SØRENSEN på besøg og hjælper eleverne (gruppevis) med at:
- måle træ ud
- save træ op
- samle træet til en kasse
...går du og klassen med helt andre byggedrømme eller ønsker i at kombinere dette forløb med et andet byggeforløb?
Kontakt da firmaet og hør om mulighederne.
Som forberedelse skal I både undersøge noget om JØRGEN SØRENSEN som virksomhed, noget om tømrere og træ.
(Link og materiale findes som PRIMÆRT materiale længere nede på siden)
1) JØRGEN SØRENSEN som virksomhed:
Som elevforberedelse undersøges først arbejdspladsen og så medarbejdernes uddannelse.
Ud fra arbejdspladsens navn, JØRGEN SØRENSEN og deres hjemmeside.
- Hvad tror I, at arbejdspladsen laver?
- Hvad tror I, at medarbejderne skal være gode til for at arbejde hos JØRGEN SØRENSEN?
2) Se videoen 'Hvad kan jeg blive? Tømrer'.
- Fik I noget nyt at vide om det at være tømrer?
- Hvad overraskede jer mest?
3) Træ som fagligt tema:
Se Linås video 'Viden om træ' - eller lign.
Vælg herefter arbejdes videre med et af følgende forløb:
- Alineas forløb: En kasse til en masse
- Kreatips forløb: Kan du designe en stol?
- Alineas forløb: Saml en skammel
NB! Husk at aftale med tømrere, hvilket forløb, så han/hun kan medbringe materiale derefter.
Drøft på klassen (evt. først i grupper):
- Hvad overraskede jer mest under besøget? Nævn tre ting.
- Hvilke faglige emner eller fag på arbejdspladsen kunne I genkende fra skolen?
- Er der jobfunktioner og uddannelsesmuligheder, I hver især er blevet nysgerrige på?
Forløbet foregår på jeres skole.
Det aftales med JØRGEN SØRENSEN
aftales med JØRGEN SØRENSEN
Tag kontakt til Mette Krogh hos JØRGEN SØRENSEN og aftal nærmere.