Grønne Sammen på Energimuseet - Hele året
Vores forbrug har et CO2 aftryk, både ift. de ting, vi køber, og den energi, vi bruger. Skal vi leve mere bæredygtigt, så giver det god mening at kigge på vores forbrug og se, om der er nogle områder, hvor vi kan reducere vores forbrug.
Til Grønne Sammen temaugerne udviklede Energimuseet dette forløb, som sætter fokus på Verdensmål nr. 7, Bæredygtig energi og verdensmål nr. 12, Ansvarlig produktion og forbrug.
Forløbet afvikles i løbet af én dag på Energimuseet.
Dagen bliver bygget op af workshops med fokus på bæredygtighed og den grønne omstilling.
Lokalt forankret bæredygtighedsundervisning
Bliv klogere på alle de muligheder I har for at tage naturfagsundervisning om klima og bæredygtighed med udenfor skolens matrikel.
Til denne workshop vil vi med fysiske kort og simple vidensdelingsøvelser dykke ned i Viborgs mange grønne læringsmiljøer, eksterne undervisningsudbydere, og hvordan I i jeres fagteam sammen kan tænke lokalområdet ind i jeres naturfagsundervisning.
Booking af Bygge-boxen 25/26
Denne side bruges til booking af Bygge-boxens fysiske rammer.
Her kan I vælge hvornår skibscontainer fyldt med diverse byggematerialer og spændende læringsforløb, kommer til jeres skolegård.
En booking dækker to uger på samme skole, men med mulighed for at vælge to forskellige forløb.
For at se hvilke forløb der er mulige skal I besøge Bygge-boxens udbyderprofil: Bygge-boxen KLC Viborg
NB! MÅ KUN BOOKES AF UDVALGTE
Marsvandring
Tag dine elever med til Mars!
Dine elever skal på Marsvandring med rumdragter og hjelme og styre små teknologier, der kan indsamle prøver på Mars.
Tømreren kommer forbi
Hvem arbejder egentlig som tømrer?
Hvilke opgaver har en tømrer?
Og hvilke (ud)dannelsesmæssige baggrunde har de?
I dette forløb får din klasse besøg af en tømrer fra Jørgen Sørensen.
Han vil hjælpe jer med at lave en flot kasse. (Har I andre ønsker til hvad I gerne vil bygge kan I aftale det når I tager kontakt til virksomheden for at aftale nærmere)
I forløbet vil I få kendskab til en tømrers mange forskellige arbejdsfunktioner, og hvordan det er at arbejde som tømrer hos Jørgen Sørensen.
Mureren kommer forbi - Klinker og mønstre
Hvem arbejder egentlig som murer?
Hvilke opgaver har en murer?
Og hvilke uddannelsesmæssige baggrunde har de?
I dette forløb får din klasse besøg af en murer fra JS Murerfirma.
Han vil hjælpe eleverne med at lave en flot bordskåner på baggrund af elevernes eget mønster
I forløbet vil I få kendskab til en mures mange forskellige arbejdsfunktioner, og hvordan det er at arbejde som murer hos JS Murerfirma.
Styrk sprogudviklingen i børnehaveklassen
Æblemostmatematik
Hvor mange kg. æbler skal vi plukke for at få en liter æblemost?
Det er dagens store spørgsmål. En dag hvor ord som liter, kg, mængde, hele, halve og kvarte kommer i spil.
Der plukkes æbler, vejes, der mostes og regnes, og så skal der smages.
Brovagten ved Virksunddæmningen
Få en rundvisning af brovagten på Virksunddæmningen, hvor der er fokus på dæmningens og slusens funktioner.
Hænderne op med Diggi
Hænderne op med Diggi er et aktivt forløb, som kobler bevægelse og læring i dansk og matematik. Bevægelse, bevægelsesglæde og brug af bolde er tænkt ind som en naturlig og integreret del af undervisningen i fagene. Der er samtidig fokus på trivsel, og derfor arbejder eleverne på tværs af grupper og klasser, hvor de i fællesskab skal løse opgaver og udfordringer. Forløbet kan bruges som en temauge eller spredes over fire uger, hvor man for eksempel har forløbet en dag om ugen.