
PRIMÆRT materiale
Find tilrettelagt undervisningsforløb på Meebook ved at søge på:"grønne sammen 001" i share it (søg fra alle institutioner)
Eller via linket.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
NB! Forløbet er tilrettet 4. klasse, men kan tilpasses.
Vores forbrug har et CO2 aftryk, både ift. de ting, vi køber, og den energi, vi bruger. Skal vi leve mere bæredygtigt, så giver det god mening at kigge på vores forbrug og se, om der er nogle områder, hvor vi kan reducere vores forbrug.
Til Grønne Sammen temaugerne udviklede Energimuseet dette forløb, som sætter fokus på Verdensmål nr. 7, Bæredygtig energi og verdensmål nr. 12, Ansvarlig produktion og forbrug.
Forløbet afvikles i løbet af én dag på Energimuseet.
Dagen bliver bygget op af workshops med fokus på bæredygtighed og den grønne omstilling.
Forløbet forholder sig til temaerne energi og forbrug som en del af Grønne Sammens tematikker og Viborg Kommunes klimaplan.
Forløbet har tidligere været udbudt i uge 36-37, men er nu udbudt hele året, og når det passer på jeres skole.
Eleverne skal, gennem forløbet, få en forståelse for deres egen, samt samfundets, rolle i den grønne omstilling.
Ekspempler fra Fælles Mål:
Matematik - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'matematiske kompetencer', hvor eleven kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik.
Natur/teknologi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser.
Dagen er bygget op omkring følgende tre workshops.
LEGO Spike
Se en kort film om workshoppen her: https://youtu.be/5CgFSaC4BIE
Vindmøller på havet bliver en vigtig del af Danmarks mål om at nå en 70% reduktion af udledning af klimagas i 2030 og der bliver forsket i mange forskellige løsninger. En løsning kunne være at opsætte flydende vindmøller på havet, hvilket kan være med til at gøre opsætningen og vedligeholdelsen lettere. Hvilket man kan få et indblik i her: https://youtu.be/SMxfNsuHqR0?si=F7Obf7w8XN-iUNVG
I denne workshop skal I, ud fra et narrativ om flydende havvindmøller, arbejde med kodning af LEGO Spike robotter.
De flydende havvindmøller skal repareres. Vindmøllerne skal hentes tilbage til land og serviceres/repareres, herefter skal de sættes tilbage på plads igen.
Spillet om Klima (brætspil)
Se en kort film om workshoppen her: https://youtu.be/ZbWsj9tZE94
Med spillet om Klima kan eleverne på en overskuelig og let forståelig måde få et indblik i, hvordan deres hverdag, og de valg de træffer i den, påvirker klimaet. Samtidig skaber spillet mulighed for diskussion om værdier, forbrugsvaner, luksus og nødvendigheder, mens vi kaster et blik ind i fremtiden og hvordan verden og hverdagen måske kan se anderledes ud i 2030. Spillet om klima er et dilemmabaseret formidlingsspil der visuelt giver eleverne stof til eftertanke.
Woop-app løb
Se en kort film om workshoppen her: https://youtu.be/K_9JLHzi8dM
Denne workshop tager eleverne rundt på området med deres mobiltelefon som guide. Undervejs på ruten skal eleverne finde forskellige poster.
Eleverne skal have downloadet Woop appen på deres mobil inden dagen.
Vigtig info
Husk drikkedunk og madpakke, da det ikke er muligt at købe mad på museet
Husk tøj efter vejret, da meget af dagen foregår udendørs
LEGO Spike
Kodning af LEGO Spike robotten foregår via iPad i LEGO Spikes eget program, som er baseret på blokkodning. Som forberedelse er det en god ide at arbejde lidt grundlæggende med kodning. Spikes app minder meget om at arbejde med Ultra:Bit eller Scratch.
Man kan starte med guidet programmering på eksempelvis: https://piratskibet.dk/kurser/scratch/ eller https://hourofcode.com/dk/learn
Spillet om Klima (brætspil)
Eleverne gennemfører spillet på dagen. Snak gerne, inden besøget, om hvad eleverne tror der har den største udledning i deres forbrug. Lav eventuelt én af følgende test:
- https://ve.dk/klimaberegner/
- https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-05-31-test-dig-selv-hvor-meget-klimasviner-du
Lad desuden eleverne undersøge:
- Hvor mange kvadratmeter deres hjem er
- Hvilken varmekilde der er i deres hjem
Woop-app løb
Eleverne gennemfører løbet på dagen, men kan med fordel have downloadet appen inden besøget på følgende link:
- iPhone: https://apps.apple.com/dk/app/woop/id547200073?l=da
- Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=nodes.woopapp&hl=da
Brug 20 råd til en grønnere hverdag fra Viborg Kommunes klimaplan som afsæt til samtale om og/eller arbejde med de temaer, der er relevante for forløbet.
Tænk desuden i muligheder for grøn transport: Vælg gerne cyklen, gå eller tag offentlig transport hvor, billetterne også refunderes.
Se de 3 film: https://youtu.be/zGQrzBIaXpg, https://youtu.be/l0ruHzoQOFk, og https://youtu.be/rZW6LbBlnYg
- Find argumenter for, hvad der er smart ved fossile brændstoffer, og hvilke udfordringer der er forbundet med dem. Notér argumenterne.
- Find argumenter for, hvad der er smart ved grøn energi, og hvilke udfordringer der er forbundet med dem. Notér argumenterne.
Lad eleverne se filmen: https://youtu.be/SMxfNsuHqR0
- Find argumenter for, hvorfor grøn omstilling er vigtig.
- Undersøg hvilke udfordringer der er, i forbindelse med etablering af havvindmøller
Lad eleverne fremstille et produkt, der fortæller hvordan de, personligt, vil kunne bidrage til den grønne omstillings mål om at:
- Opnå 70 % reduktion i udledning af klimagas i 2030
- Opnå 100 % reduktion i udledning af klimagas i 2045
- Opnå 110 % reduktion i udledning af klimagas i 2050
Produktet kan være en planche, en solcelle, et batteri ladet op med grøn energi eller noget helt fjerde.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspirationtil forskellige vinkler på temaerne energi og forbrug længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Forløbet er gratis at deltage i, og transportpuljen kan søges til bus.
Hver workshop kan maks rumme 30 elever - ved flere vil vi dele holdene.
Forløbet har tidligere været udbudt i uge 36-37, men er nu udbudt hele året, og når det passer på jeres skole.
Forløbet tager som udgangspunkt 4 timer, men kan tilrettes efter behov
Tilmelding foregår ved udfyldning af museets kontaktformular: https://energimuseet.dk/kontakt-formidlingstjenesten/
Det er også muligt at kontakte museet på telefon: 8668 4211 eller mail: undervisning@energimuseet.dk