De Unges Stemmer Tæller - Overbygning

Viborg Bibliotekerne ser ind i en spændende tid. De eksisterende lokaler for børnebiblioteket og Makerspace skal gentænkes og de unge skal være med! 

I efteråret 2025 er vores fokus at indsamle ideer, viden og inspiration, der kan hjælpe styregruppen og arkitekterne til at skabe de bedste rammer for biblioteket som mødested for børn og deres voksne, unge og kultur. 

På workshoppen får eleverne et oplæg om rum som arkitektonisk virkemiddel og arbejder videre med en design thinking-proces med input fra styregruppen og med eleverne selv som målgruppe. 

Børnenes Stemme tæller - mellemtrin

Viborg Bibliotekerne ser ind i en spændende tid. De eksisterende lokaler for børnebiblioteket og Makerspace skal gentænkes og børnene skal være med! 

I efteråret 2025 er vores fokus at indsamle ideer, viden og inspiration, der kan hjælpe styregruppen og arkitekterne til at skabe de bedste rammer for biblioteket som mødested for børn og deres voksne, unge og kultur. 

På workshoppen tager vi eleverne med i et design thinking-loop, og ideer og koncepter bygges i LEGO. 

Børnenes Stemme tæller - Indskoling

Viborg Bibliotekerne ser ind i en spændende tid. De eksisterende lokaler for børnebiblioteket og Makerspace skal gentænkes og børnene skal være med! 

I efteråret 2025 er vores fokus at indsamle ideer, viden og inspiration, der kan hjælpe styregruppen og arkitekterne til at skabe de bedste rammer for biblioteket som mødested for børn og deres voksne, unge og kultur. 

Booking af Bygge-boxen 25/26

Navn
Bygge-boxen

Denne side bruges til booking af Bygge-boxens fysiske rammer.

Her kan I vælge hvornår skibscontainer fyldt med diverse byggematerialer og spændende læringsforløb, kommer til jeres skolegård.
En booking dækker to uger på samme skole, men med mulighed for at vælge to forskellige forløb.

For at se hvilke forløb der er mulige skal I besøge Bygge-boxens udbyderprofil: Bygge-boxen KLC Viborg

 

NB! MÅ KUN BOOKES AF UDVALGTE

Tømreren kommer forbi

Navn
Tømrerfirmaet Jørgen Sørensen A/S

Hvem arbejder egentlig som tømrer?
Hvilke opgaver har en tømrer?
Og hvilke (ud)dannelsesmæssige baggrunde har de?

I dette forløb får din klasse besøg af en tømrer fra Jørgen Sørensen. 
Han vil hjælpe jer med at lave en flot kasse. (Har I andre ønsker til hvad I gerne vil bygge kan I aftale det når I tager kontakt til virksomheden for at aftale nærmere)

I forløbet vil I få kendskab til en tømrers mange forskellige arbejdsfunktioner, og hvordan det er at arbejde som tømrer hos Jørgen Sørensen.

Fra Romantik til Modernisme

Navn
Skovgaard Museet

Dette undervisningsforløb undersøger overgangen fra romantikken til modernismen med fokus på landskabsmaleriets udvikling.

Eleverne vil analysere, hvordan natur og landskab er blevet skildret fra guldalderen til modernismen, og hvordan skiftet i udtryk kan afspejle skiftende samfundsforhold, verdenskrige og national identitet. 

Gennem billedanalyse, kulturforståelse og kritisk refleksion vil de udvikle en dybere teoretisk og sanselig forståelse af landskabsmaleriets udvikling fra guldalderen til modernismen i en aktuel kontekst. 

Se på landskaber!

Navn
Skovgaard Museet

I dette forløb skal eleverne på opdagelse i, hvordan kunstnere har set på landskaber gennem tiden – fra de flotte, detaljerede malerier fra guldalderen til de mere vilde og frie billeder i modernismen.

Vi undersøger, hvordan kunstnere har brugt farver, lys og former til at vise deres følelser omkring naturen. Gennem dialog og små tegneopgaver lærer eleverne at forstå, hvordan kunstens udtryk har udviklet sig igennem tiden.