Navn
Skovgaard Museet
Indsendt af Skovgaard Museet den
Varighed
1.00
Billede
Materialer
Titel
Forløb på Alineas billedkunstportal: Fantastiske farver
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas billedkunstportal: Mal som en kunstner
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Gyldendals danskportal for 0.-2. klasse: Kathrine Ærtebjerg
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Gyldendals danskportal for 3.-6. klasse: Jeg er William - en billedroman
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis udbyderadresse

I dette forløb skal eleverne på opdagelse i, hvordan kunstnere har set på landskaber gennem tiden – fra de flotte, detaljerede malerier fra guldalderen til de mere vilde og frie billeder i modernismen.

Vi undersøger, hvordan kunstnere har brugt farver, lys og former til at vise deres følelser omkring naturen. Gennem dialog og små tegneopgaver lærer eleverne at forstå, hvordan kunstens udtryk har udviklet sig igennem tiden.  

Banner
Gratis
Nej
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Email
kas@skovgaardmuseet.dk
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Dette forløb hjælper eleverne med at se kunst på en ny måde og giver dem en forståelse af, hvordan mennesker gennem tiden har set på naturen.  

Faglige mål: 

  • Se og forstå billeder: Eleverne lærer at kigge efter detaljer i malerier og tale om, hvad de ser, og hvordan det opleves. 
  • Kulturforståelse: De får indsigt i, hvordan mennesker gennem tiden har tænkt om naturen og landskabet. 
  • Samtale og refleksion: Vi taler om, hvordan vi ser på naturen i dag – hvad betyder landskabet for os? 
  • Evt. Kreativ udfoldelse på egen hånd: Eleverne prøver selv at male eller tegne landskaber med forskellige teknikker. 
     

Eksempler på Fælles Mål:

Dansk, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.

Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.

Dansk, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.

Billedkunst, efter 3. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet ' billedanalyse', hvor eleven kan samtale om egne og andres billeder.

Billedkunst, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet ' billedanalyse', hvor eleven kan analysere og vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområder.

Aktiviteter

Eleverne kigger efter detaljer i malerierne og taler om, hvad de ser, og hvordan det opleves - der tegnes i mens der lyttes og diskuteres. 

Indhold og arbejdsformer: 

  • Vi kigger på landskabsmalerier og taler om, hvad vi ser: Er det sommer eller vinter? Hvordan ser himlen ud, og hvordan føles billedet? 
  • Vi sammenligner guldaldermalerier med mere modernistiske landskaber og opdager, hvordan kunstnere begyndte at male på nye måder. 
  • Vi taler om, hvordan landskabet betyder noget for os i dag, og hvordan natur og klima hænger sammen med kunst. 
Forberedelse

Der kræves ingen særlig forberedelse.

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Efterbehandling

I kan i klassen tale om hvordan landskabet omkring skolen ser ud og hvordan kunstnere mon ville skildre dette i dag. 
Evt. lave et lanskabsbillede af området udfra en modernistiske tilgang. 

Beskrivelse til varighed

En times analyse og samtale

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Skriv til kas@skovgaardmuseet.dk for at booke et forløb

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
maks 30
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner