
Se på landskaber!
I dette forløb skal eleverne på opdagelse i, hvordan kunstnere har set på landskaber gennem tiden – fra de flotte, detaljerede malerier fra guldalderen til de mere vilde og frie billeder i modernismen.
Vi undersøger, hvordan kunstnere har brugt farver, lys og former til at vise deres følelser omkring naturen. Gennem dialog og små tegneopgaver lærer eleverne at forstå, hvordan kunstens udtryk har udviklet sig igennem tiden.
Den lille elektriker
Et praktisk, 'HandsOn' undervisningsforløb hvor eleverne selv skal eksperimentere med elektriske kredsløb.
Undervejs får eleverne stillet små opgaver af stigende sværhedsgrad, som de skal samarbejde om at løse.
Eleverne arbejder med batterier, ledninger, pærer mv. og lærer om elektricitet.
Verdensmål 7 – Bæredygtig energi(forsyning)
Vi er dybt afhængige af energi i vores hverdag, og produktionen af elektricitet giver store udfordringer for vores klima. Dette forløb er særligt rettet mod udskolingen og den fællesfaglige prøve i naturfagene.
Forløbet kan med fordel benyttes i forbindelse med arbejdet med følgende fællesfaglige fokusområder:
- Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan
- Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer
Bæredygtig energi(forsyning), vælg selv
Vi er dybt afhængige af energi i vores hverdag, og produktionen af elektricitet giver store udfordringer for vores klima.
Under dette forløb kan du vælge, op til 3, af Energimuseets forløb, som du ønsker, at dine elever skal opleve i løbet af en enkelt dag.
Forløbet udbydes til udskolingen og forløbene er lavet med henblik på den fællesfaglige prøve i naturfagene.
Forløbet kan med fordel benyttes i forbindelse med arbejdet med følgende fællesfaglige fokusområder:
- Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan
Skolehaver - Asmildkloster Haverne
Skolehave på Asmildkloster Landbrugsskole – jordens bedste klasseværelse
I skolehaven er vejen fra jord til bord og tilbage til jord på skoleskemaet med aktiv, praksisnær og oplevelsesbaseret undervisning.
Skolehaven er et tværfagligt klasselokale under åben himmel, hvor eleverne samles i et fællesskab om haver, natur og mad.
Klimaklog på danske fødevarer - mellemtrin
Bliv klimaklog på danske fødevarer.
Verdensmålene er kommet for at blive, og vi skal alle arbejde for en mere bæredygtig fremtid.
I dette forløb gennemgår vi en række gode klimatips og får en god snak om, hvad du kan gøre for at være mere bæredygtig. Dagen bliver en blanding af korte oplæg, diskussioner og opgaver.
En praksisorienteret dag - tilpasset forløb
Bliv klogere på, hvordan vi underviser på Asmildkloster Landbrugsskole, og se jeres fag i en anden sammenhæng.
På Asmildkloster Landbrugsskole tilbyder vi forløb til udskolingsklasser, der kan tilpasses jeres ønsker lokalt, udfra jeres årsplan og arbejde i klassen.
Det er muligheden for at få en dag med fokus på at koble folkeskolefag med landbrugsfaglig undervisning på Asmildkloster Landbrugsskole og at give de ældste elever indblik i, hvordan vi bruger grundskolefagene på en erhvervsskole.
Sønæs og vandets kredsløb
Sønæs et et godt sted som ramme for at afprøve forskellige undersøgelsesmetoder i Natur/Teknologi eller biologi.
På Sønæs laver vi aktiviteter om vandets kredsløb, klimaforandringer og/eller målinger af vandkvalitet.
Vi bliver klogere på jeres valgte fokus gennem undersøgelser og leg.
NY I BUSSEN
Hvis man ikke har prøvet det før, kan det være overvældende at stige på en bus:
Hvordan får man bussen til at stoppe?
Hvilken dør skal man bruge?
Hvordan køber man billet?
Hvor må man sidde?
Hvordan får man bussen til at standse, når man skal af igen?
Alt det og meget mere får eleverne svar på i dette forløb - også så skal de også ud at køre i bussen.
'NY I BUSSEN' er et færdigudviklet koncept til 0. og 1. klasse i folkeskolen.Konceptet er afprøvet på 5 forskellige skoler i Region Midtjylland.
Mystery Hunt – i H.C. Ørsteds fodspor
Energimuseets mystery hunt er en gådejagt, hvor eleverne lærer om dansk teknologi-/energihistorie.
I Mystery Hunten skal eleverne hjælpe Magnus Frost, der lever i år 2070.
Han giver eleverne en kode til en tidsmaskine, så eleverne kan rejse tilbage i tiden, hvor de kan lære om skelsættende opfindelser og begivenheder. Herved skal de hjælpe Magnus Frost med at rette op på vores valg af energiløsninger, så hans liv i år 2070 er mindre præget af klimaforandringer.