
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Vi skal lære om frøets rejse fra frø til spire og videre til plante.
Undervejs bliver vi klogere på, hvilke vækstbetingelser der skal til, for at en plante kan gro. Vi har sammen dekoreret plantepinde, så vi kan huske, hvad vi hver især har sået, og de små spirer får vi med hjem til skolen, hvor vi kan følge deres udvikling.
I forløbet skal vi undersøge, hvad et frø egentlig er, hvordan det indgår i plantens livscyklus, og hvordan frø kan blive til mad.
Vi skal besøge vores væksthuse, så frø, som I kan tage med hjem til undervisningslokalet eller køkkenbordet, og måske endda smage på mikrogrønt, der er dyrket netop dér.
Formålet med forløbet er, at eleverne
- får et praktisk kendskab og prøver kræfter med at så
- opnå kendskab til spiring og plantens cyklus og livsbetingelser
Eksempler fra Fælles Mål
Natur/teknologi - Der arejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse.
Børnene bliver klogere på en plantes livscyklus, og de faktorer der er nødvendige for at dyrke grøntsager.
Vi skal plante og undersøge vækstmuligheder og eventuelt smage på mikrogrønt fra skolens væksthuse.
I laver aktiviteten sammen med en formidler fra landbrugsskolen.
Vi bruger hele dagen ude, og arbejder med små oplæg og praktisk arbejde i mindre grupper.
I får de såede frø med hjem.
Rollefordeling
Vores formidler sætter rammen for hvert besøg, og aktiviteterne gennemføres i samspil med klassens lærere, hvor vi især forventer I har styr på børnenes særlige behov undervejs på dagen, da I kender dem bedst.
Vi er ude i skolehaven hele dagen, så tag fornuftigt tøj og fodtøj på. Der kan være køligt om morgenen, selvom det bliver varmere op ad dagen.
Vi serverer formiddagsmad fra skolens køkken.
I er velkomne til at benytte skolehaven til at spise medbragt madpakker, når besøget er slut.
Husk en god madpakke (hvis I vil spise frokost inden afgang) og drikkedunk.
Efter besøget kan I følge frøets udvikling, passe planten og snakke videre om plantens cyklus.
For at skabe sammenhæng mellem besøget og elevernes læring i klasseværelset, er det en god ide at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter besøget.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Max én klasse
Vælg en af disse datoer (efter først til mølle princippet)
- 19/08/25
- 28/08/25
- 09/09/25
- 10/09/25
- 01/10/25
Tilmelding foregår ved direkte kontakt til uddannelseskonsulent, Rebecca Bruun Heissel.