
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆR materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Vi er dybt afhængige af energi i vores hverdag, og produktionen af elektricitet giver store udfordringer for vores klima.
Under dette forløb kan du vælge, op til 3, af Energimuseets forløb, som du ønsker, at dine elever skal opleve i løbet af en enkelt dag.
Forløbet udbydes til udskolingen og forløbene er lavet med henblik på den fællesfaglige prøve i naturfagene.
Forløbet kan med fordel benyttes i forbindelse med arbejdet med følgende fællesfaglige fokusområder:
- Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan
Formålet med forløbet er, at eleverne får konkrete viden, som kan bruges som udgangspunkt til det fremtidige arbejde/case i forbindelse med den fællesfaglige prøve i naturfagene.
Eleverne arbejder undersøgende, med indhold omkring energi, med naturfaglig metode. Indholdet varierer efter de ønskede forløb.
Eksempler fra Fælles Mål:
Se eksempler under de enkelte forløb
Forløbet tager udgangspunkt i tværfaglige problemstillinger om bæredygtig energiproduktion.
Eleverne får et konkret indblik i problemstillinger omkring energi. Eleverne får desuden mulighed for at opleve omstillingen fra sort til grøn energi gennem museets udstillinger.
Undervejs er det en fordel, at eleverne tager billeder og film, så de hjemme kan arbejde videre med problemstillingerne.
Dagen varer normalt 3-4 timer og er bygget op omkring de valgte moduler, som kan findes, og vælges, her: https://energimuseet.dk/undervisningsforloeb/
Da vi er udenfor i en stor del af dagen, er det vigtigt, at eleverne er klædt på til dette.
Det er en fordel, at eleverne har viden om produktion af elektricitet og den heraf følgende påvirkning af miljøet.
Der kan arbejdes med fagområderne magnetisme, energiproduktion og drivhuseffekten, men det er ikke en forudsætning for forløbet - findes som SEKUNDÆRT materiale under 'undervisningsmateriale'
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Når eleverne kommer hjem på skolen, kan de arbejde videre med problemstillinger og begynde at finde frem til undersøgelser og/eller modeller, der kan være med til at illustrere og forklare problemstillingerne. Hvordan kan museets udstilling bruges som eksempel til den fællesfaglige prøve?
Afslutningsvis kan eleverne lave en fremlæggelse om processen eller et decideret projekt med udgangspunkt i det fællesfaglige forløb.
Gratis for 8. og 9. klasser i Viborg Kommune.
Vi har sat forløbet til at være 4 timer, men I er velkomne til at kontakte os, så vi kan få forløbet til at passe med jeres planer.
Udfyld følgende kontaktformular og så vender vi tilbage med et endeligt program via mail.