
Mød et par spændende og uhyggelige troldehistorier i en blanding af fortælling og teater.
Læs fx. hvad Houlkær fik ud af besøget:
”Erik besøgte 0. klasserne på Houlkærskolen i forbindelse med et troldeforløb og fortalte et par troldehistorier.
Han fangede virkelig børn og voksne med sin meget levende historiefortælling , som på fin vis blev underbygget og visualiseret med forskellige genstande.
-Og bagefter var børnene i stand til begejstret at genfortælle historierne.
En virkelig god fælles oplevelse.”
Lotte, Houlkærskolen.
At børnene møder den fortalte historie og oplever, hvordan de selv skaber billederne inde i hovedet.
At børnene møder troldehistorier i den mundtlige form, som de oprindelige er opstået i og har udviklet sig i.
At give en sjov oplevelse – som kan variere et undervisningsforløb.
Eksempler fra Fælles Mål
Dansk - Der arbejdes med kompetenceområdet fortolkning, hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaergennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster
Eriks fortællinger er et oplagt supplement til et emne om trolde og som eksempel på den mundtlige fortælletradition, som de er udsprunget af.
Historierne kan evt. starte med et kort ( 5-10 min) oplæg om hvilken verden historierne er opstået i (store skove, mørke nætter osv), glæden ved at høre en historie, hvor den store stærke bliver snydt osv.
Der kræves ingen speciel forberedelse, men historierne vil passe naturligt ind i et forløb omkring trolde.
Der kan evt. arbejdes videre med selv at beskrive en bog med en trold. Se Gyldendals forløb under materialer "De tre Bukke bruse"
Forløbet foregår på jeres skole
I et uforstyrret lokale - gerne med mulighed for delvis mørkelægning
De nærmere forhold aftales pr. telefon