Bæredygtighedsdilemmaer omkring boligen
Bygge, etablere og indrette sin egen bolig - det lyder spændende!
Men der er også mange svære valg at træffe i en byggeproces, og de kan have stor betydning i forhold til bæredygtighed og FN’s 17 verdensmål.
I dette forløb oplever eleverne, hvordan verdensmål og bæredygtighed spiller ind, når man etablerer og indretter sin bolig ved at træffe vanskelige beslutninger i form af et dilemmaspil.
Funders Verden - hele pakken
Funders Verden er et inspirationsværktøj designet af Forebyggelsesteamet til at gøre det let, sjovt og inspirerende for jer som undervisere at integrere Det Fælles Fundament i indskolingen.
LEGO Build the Change med Mønsted Kalkgruber
Vær med, når vi slipper legoklodserne løs og bygger innovative løsninger for de over 12.000 flagermus, der overvintrer i Mønsted Kalkgruber.
Flagermus er naturens natlige helte – de holder skadedyr nede og bestøver planter. Men når de vågner fra deres vinterdvale, har de brug for vores hjælp for at overleve i en verden, der forandrer sig.
Eleverne bliver introduceret til lokale problemstillinger, der handler om de udfordringer, som flagermusene møder, når de vågner af deres dvale i Mønsted Kalkgruber.
Forskningens Døgn - Naturheltenes dag
Kom og mød selveste Naturhelten og eksperter fra Revas, der lærer dine elever, hvordan vi kan sortere vores affald.
Der er dans, fællessang og godt humør på skemaet, når Naturhelten lægger vejen forbi Naturvidenskabernes Hus.
Naturheltenes dag er en sjov aktivitetsdag om natur, affald og genbrug, så skynd dig at booke en dag til din klasse!
Forløbet er del af Forskningens Døgn.
100 gange varmere end solen
På Jydsk Plade Bearbejdnings Center i Rødkærsbro udnyttes de nyeste teknologier i produktionen af metalkonstruktioner til blandt andet flyindustrien. Det er et imponerende syn, når laserskæreren med temperaturer op til 600.000 grader laver et fint snit i op til 25 mm tykt stål.
Byg et hus
Projekt 'Byg et hus' er et fagsamarbejde for 3.-5. klasse, hvor det praktiske arbejde på Bygge & Anlæg supplerer fag som f.eks. Matematik og Håndværk & design i folkeskolen.
Matflip, innovation og anvendt matematik
Prøv dine matematiske færdigheder af i praksis via forskellige udfordringer hos Bygge & Anlæg.
Eleverne bliver stillet over for en matematisk udfordring fra dagligdagen. Udfordringen skal løses i grupper hjemme i klassen. Grupperne definerer hvilke matematiske færdigheder, de har gjort brug af. En af disse udvælges, hvorefter gruppen laver en video til en af 6. klasserne på egen skole omkring den valgte færdighed.
Maskinernes muskler
På Hydraflex designer og producerer de hydrauliske cylindre. I dette forløb lærer eleverne, hvordan de hydrauliske systemer kan bruges til mange formål. Systemerne gør fx gummigeden i stand til at løfte tonsvis af materialer og liften i stand til at løfte en bil ved mekanikeren. Forløbet kan bruges i matematik i arbejdet med geometri, 3D-tegning og design. Det kan også inddrages i et naturfagsforløb, hvor der arbejdes med teknologi, kræfter og tryk.
Naturfagsmaraton 5. - 6. kl. 2025-26
Naturfagsmaraton er et undervisningsforløb for elever i 5. og 6. klasse med spændende opgaver, som løses hjemme på skolen, og en lokal konkurrencedag, hvor skolerne konkurrerer om de bedste løsninger. Formålet med Naturfagsmaraton er at give dig og dine elever unik erfaring med undersøgende og praktisk undervisning på tværs af matematik, håndværk og design og natur/teknologi samt at øge elevernes interesse og motivation for naturfag.
Robotter og automatisering
Robotterne kommer!
Sådan har vi efterhånden sagt i nogle år, men sandheden er, at de allerede er her. Vi møder dem ofte i hverdagen eller på offentlige institutioner, f.eks. i form af robotplæneklippere, robotstøvsugere eller som velfærdsrobotter på plejehjem og sygehuse.
Men faktisk har Danmark udviklet sig til at være én af verdens førende nationer, når det handler om robotter inden for industrien.