
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Eleverne ved det godt. De forbruger energi døgnet rundt. Men har de mærket på deres egne kroppe, hvor meget energi, de egentlig forbruger?
Vi inviterer eleverne til en undersøgende undervisning.
Eleverne kommer på opdagelse i energikilders forbrug og effekt. Her skal eleverne bruge deres egen krop som energikilde. Eleverne får bl.a. mulighed for at lave deres eget strøm og undersøge, om de kan holde deres elektricitet kørende på cykeltrukne dynamoer.
Eleverne vil få sved på panden og vind i håret.
Formålet tager afsæt i en undersøgende didaktik:
Eleverne får ikke blot et indblik i, men mulighed for at eksperimentere med og ræsonnere over, hvad bæredygtig energi er.
Formålene er:
At eleverne stifter bekendtskab med et åbent læringsmiljø, hvor alle elever arbejder side om side
At eleverne får en forståelse for egne muligheder via en praktisk tilgang til læring
At eleverne prøver kræfter med en lærerig veksling mellem teori og praksis
At give eleverne læring om nye faglige områder og muligheder
At opnå kendskab til en faglig praktisk indgang til en fremtidig karriere
Eksempler fra Fælles Mål
Fysik og Kemi - Eleven har viden om energikilder og energiomsætning ved produktion og forbrug.
Matematik - Eleven kan anvende ræsonnementer til at udvikle og efterprøve hypoteser.
Aktiviteten har sit fokus i bæredygtig energi ved hjælp af vind, vand og varme, hvor den nyeste energiteknologi kommer i fokus.
Eleverne vil få et spændende indblik i, hvad bæredygtig energi er for en størrelse og lave forsøg, der viser forskellige energikilders effekt og bæredygtighed
Desuden vil eleverne lære, hvordan de selv kan gøre en bæredygtig forskel i forhold til egen adfærd.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Max 4 hold om året - dato ved konkret forespørgsel.
Fra 8.00-13.30
Man kan spise sin medbragte madpakke eller købe mad i vores kantine.
Kontakt uddannelsesleder Mette Elisabeth Gaml-Sørensen