Navn
Viborg Museum - SPOR
Indsendt af Viborg Museum den
Varighed
90.00
Billede
Materialer
Titel
Materialer og inspiration til forløb på historielab.dk
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

Titel
Arkiv.dk
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

Find flere fotos fra besættelsens Viborg.

Titel
Forløb på Alineas historieportal: Anden Verdenskrig
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas historieportal: Danmark besat
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas historieportal: Et twist til byens historie
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis alternativ adresse
Gade
Sct. Mathias Gade 7
Postnummer
8800
By
Viborg

På denne byvandring går vi gennem besættelsestidens Viborg. 

Undervejs hører vi fortællinger om den 9. april, samarbejdspolitikken, hverdagslivet, modstandskampen, befrielsen og retsopgøret.

Hver fortælling tager udgangspunkt i virkelige personers dilemmaer og skæbner, med henblik på at gøre historien nærværende og vedkommende.

Fortællingerne er struktureret med et lokalt, nationalt og globalt perspektiv.

Banner
Gratis
Nej
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Fag
Hele året
Ja
Email
booking@viborg.dk
Tlf.nr.
87 87 38 38
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Det er et overordnet formål at understøtte elevernes historiebevidsthed og give dem mulighed for med et afsæt i fortiden at sætte nutiden i perspektiv.
 

Eksempler fra Fælles mål:

Historie
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger. Med særligt fokus på 'det lokale, regionale og globale'.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'historiebrug', hvor eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.

Aktiviteter

Fortællingerne tager udgangspunkt i virkelige personer, der oplevede deres fredelige land blive besat på en enkelt dag. Personer som mistede livet i modstandskampen eller helt tilfældigt, fordi de var på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Om hverdagsliv, retsopgør, hævnfølelse og dødsstraf.

Ved hver fortælling diskuteres spørgsmål og dilemmaer med eleverne med afsæt i de enkelte temaer. Spørgsmål som: Ville du gå til modstand, selvom regeringen bad dig lade være? Ville du hjælpe, hvis en såret modstandsmand bankede på din dør?

Spørgsmålene giver eleverne mulighed for at tage stilling til historiske begivenheder og reflektere over virkelige menneskers dilemmaer.

Forberedelse

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevant materiale bl.a. på Gyldendals portaler.

Efterbehandling

Dyk eventuelt videre ned i besættelsen på lokalt plan og hverdagen, der udspillede sig parallelt med krigen. 

Find billeder fra Viborg under besættelsen og i befrielsesdagene på www.arkiv.dk.

Sted

Sct. Mathias Port

8800 Viborg

 

Vi mødes ved Sct. Mathias Port, forenden af Sct. Mathiasgade ved træbænkene foran indgangen til Viborg Privatskole. 

Yderligere oplysninger til periode

I følgende dage og tidsrum:

  • Mandage kl. 9-15
  • Torsdage kl. 9-15
  • Fredage kl. 9-12
Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Book forløbet til jeres klasse ved at udfylde denne formular Booking af læringsforløb 

Har I spørgsmål, er I velkomne til at ringe til Viborg Museum på tlf.: 87873838 eller skrive til booking@viborg.dk 

Telefonen er åben for henvendelse
mandag til torsdag kl. 8.00 - 15.00
fredag kl. 8.00 - 13.00

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
30
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner