Navn
Viborg Museum - SPOR
Indsendt af Viborg Museum den
Varighed
4.00
Billede
Materialer
Titel
Stemmer fra retsopgøret - Landsforrædere
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale

Titel
Hjemmesiden: Modennytid.dk
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale

På hjemmesiden finder I vejledning til projektorienteret undervisning, kreativ produktion og undervisning gennem æstetiske læreprocesser. 

Titel
Forløb på Alineas historieportal: Danmark besat
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas historieportal: Anden Verdenskrig
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Menneskets rettigheder
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis ikke på kort

Hvad vil det sige at være landsforræder? 

Hvem dømte man – og hvorfor?


På hjemmesiden ModEnNyTid.dk/landsforrædere kan eleverne dykke ned i retsopgøret efter besættelsen og arbejde med ægte personsager, hvor almindelige danskere blev dømt for landsforræderi.

Materialet giver eleverne mulighed for at fordybe sig i autentiske kilder, stille spørgsmål og diskutere komplekse dilemmaer. De skal ikke bare lære, hvad der skete, men også overveje hvorfor, og hvilken betydning det har i dag. 

Gennem arbejdet får eleverne en forståelse for, at historien ikke kun er sort-hvid, og at moral og skyld kan være svære at placere entydigt.

Banner
Gratis
Ja
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Pris
Overskrift
Stemmer fra retsopgøret
Beskrivelse

https://modennytid.dk/landsforraedere/ finder I en introducerende video til hver sag. 

Her får I et eksempel på en af sagerne, som vi udfolder på læringsplatformen. 

Enhed
Formål

Dette forløb giver eleverne et lokalt indblik i en national fortælling. 

Forløbet understøtter kompetencemål i historie og samfundsfag, herunder:

  • at kunne anvende historisk metode og vurdere fortolkninger
  • at kunne tage kritisk stilling til samfundsmæssige problemstillinger
  • at kunne udtrykke sig om normer, værdier og retfærdighed

Relevante områder fra historiekanon:

  • Holocaust, jødeaktionen og augustoprøret i 1943 
  • FN's Verdenserklæring om Menneskerettigheder
     

Eksempler fra Fælles Mål:

Historie - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'historiebrug', hvor eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.

Samfubdsfag - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'samfindsfaglige metoder', hvor eleven kan anvende samfundsfaglige metoder.

Aktiviteter

Materialets opbygning:

  • En introduktion til retsopgøret
  • Fire cases med en introducerende video, autentiske kilder og forslag til arbejdsspørgsmål
  • Lærervejledning til projekt og æstetiske læreprocesser samt idéer til dilemmaer og problemstillinger
  • Inspirationsideer til elevprodukter
  • Ønsker man at udvide temaet, kan man på hjemmesiden modennytid.dk også finde materiale om tyske flygtninge og modstandsfolk i efterkrigsårene. 

Eleverne skal bl.a.:

  • Undersøge autentiske personsager fra retsopgøret
  • Læse breve, domsudskrifter og politirapporter
  • Reflektere over fotos og satiretegninger
  • Arbejde med kildekritik og perspektivering
  • Diskutere dilemmaer om ansvar, hævn og retfærdighed
  • Producere et afsluttende produkt for eksempel en historisk reportage eller en dramatisering
Forberedelse

A. Byvandring

Begynd med en byvandring om besættelsen. Se Viborg Museums forløb under 'relaterede forløb' længere nede på siden.

 

B. Aktiver forhåndsviden

Vis et temabillede ad gangen og lad eleverne svare på følgende individuelt: 

  1. Hvad foregår der på billedet? 
  2. Giv et bud på hvem du ser, hvad der foregår der og hvornår ca. billedet er fra? 
  3. Vælg en af personerne på billedet. 
  4. Hvad, tror du, personen tænker i dette øjeblik? 

Saml op på klassen: 

  1. Eleverne læser deres replik højt, og de andre elever skal prøve at gætte, hvem tanken tilhører. 
  2. Gennemgang af hvem, hvad og hvornår.

Billeder fra perioden kan findes på hjemmesiden.

Efterbehandling

Fremvisning og projektfremlæggelser

Hvis I arbejder projektorienteret, er det oplagt at slutte af med en fremvisning af produkter og fremlæggelser.

 

Besøg Undallslund

Find de tyske bunkere og stedet for henrettelsespladsen mellem skovens høje træer.

Der er en brochure ved parkeringspladsen, der viser jer vej.

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Tilmelding er ikke nødvendig.

Video
Video thumbnail
Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
100
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner