Navn
MUNDU - center for global dannelse
Indsendt af MUNDU den
Varighed
2.00
Billede
Billede af tøjproduktion
Materialer
Titel
Forløb på Gyldendals danskportal: Kommunikation
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Blod på din t-shirt
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Det økonomiske kredsløb
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Xplores geografiportal for 8. klasse: Den skæve verden
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Xplores geografiportal for 9. klasse: Bæredygtighed
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Skoledus matematikportal: Handel
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
PRIMÆRT materiale
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

Det digitale undervisningsmateriale kan tilgås fra 1. august 2024

Visning på kort
Vis ikke på kort

Dyk ned i tøjets værdikæder og engager jeres elever i at kigge deres egne garderobe og forbrugsmønstre efter i sømmene med en workshop faciliteret af MUNDU. 

To facilitatorer fra MUNDU kommer ud på skolen og står for afviklingen af introduktions workshoppen. 

Materialet opfylder en række Fælles Mål indenfor dansk, samfundsfag, geografi og matematik i udskolingen.

Gratis
Nej
Overordnet målgruppe
Hele året
Nej
Email
mundu@mundu.dk
Tlf.nr.
60582078
Enhed
Formål

Gennem den fiktive virksomhed Eliwo får eleverne et indblik i virkelige problemstillinger, som virksomheder står overfor, og lærer om det fælles ansvar, vi alle sammen har for at skabe en bæredygtig og retfærdig planet, hvor vi alle kan trives nu og i fremtiden.

Eleverne vil gennem undervisningsmaterialet arbejde med spørgsmål som:

  • Hvilken rejse har din t-shirt været på, før den hænger i dit tøjskab? 
  • Hvor ender alt det tøj, vi bruger tre gange og smider væk? 
  • Er det virksomheder eller forbrugeren, der bærer ansvaret for at skabe en mere bæredygtig produktion af tøj?
     

Eksempler fra Fælles Mål

Dansk
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.

Samfundsfag
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'økonomi', hvor eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien.

Geografi
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.

Matematik
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'matematiske kompetencer', hvor eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik.

Aktiviteter

Workshoppens indhold

På workshoppen vil eleverne få en kort introduktion til den økonomiske model ’Doughnut-modellen’, før de selv skal arbejde med at identificere ting i deres egen hverdag, som kan være problematiske ift. at skabe en bæredygtig klode. Derefter dykker de ned i t-shirtens rejse og arbejder med at identificere de forskellige led i t-shirts produktion, og hvor det kan være problematisk ift. bæredygtighed. 

Workshoppen fungerer også som en introduktion til det digitale undervisningsmateriale ’Den globale tøjkrise’, som er gratis tilgængeligt på MUNDUs digitale læringsplatform “Dit liv-vores planet”.

Undervisningsmaterialet “Den globale tøjkrise”

Undervisningsmaterialet “Den globale tøjkrise” er bygget op som et scenariedidaktisk ugeforløb, men kan også benyttes i mindre “bidder”.
Materialet har et plug’n’play- format, som gør, at det kan bruges direkte i undervisningen og kræver minimal forberedelse.

Gennem forløbet skal eleverne hjælpe det fiktive tøjfirma Eliwo med at gøre deres tøjproduktion mere etisk og bæredygtig. Eleverne bliver i forløbet ført gennem forskellige faser af tøjets livscyklus, og har her til opgave at tage mere bæredygtige og etiske valg for det fiktive tøjfirma. Eleverne vil støde på digitale shitstorme, stå over for etiske dilemmaer og blive præsenteret for menneskeskæbner, fjernt fra deres hverdag. Gennem ugen skal eleverne i grupper producere en række produkter, som fx. brochure, rollespil, digte og reklamevideoer. For at producere produkterne, må eleverne bruge og udvikle deres kreative og analytiske kompetencer.

Forberedelse

Forløbet kan stå for sig selv, men kan også sammentænkes med relevante forløb i dansk, samfundsfag, geografi og/eller matematik.

 

Efterbehandling

For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Sted

Forløbet foregår på jeres skole

Beskrivelse til pris

Derudover kommer udgifter til transport.

Beskrivelse til antal

Workshoppen kan med fordel afvikles for flere klasser samtidigt.

Beskrivelse til varighed

Introduktionsworkshoppen varer 2 lektioner på skolen.

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Tilmelding foregår ved direkte kontakt.

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
100
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner