
PRIMÆRT materiale
En lille opvarmningsøvelse til at spore eleverne ind på dialogen om, hvad der er velfærd.
Uddrag fra øvelsen:
Jorden er ved at gå under, men heldigvis har techgigantens efterkommer, X-Per Tin Spaz, videreført planerne om en koloni på en nydyrket planet i rummet. Desværre er det hele gået lidt hurtigt på det sidste, og der er langt fra plads til alle. I er blevet tilfældigt og mirakuløst udtrukket til at komme med til planetkolonien som almindelige borgere i den fødedygtige alder. Det vil sige, at I er klar til at indgå i avlsprogrammet, når I kommer frem til planeten om et års tid. En vigtig opgave for menneskehedens overlevelse hviler på jeres skuldre. Men hvem skal ellers med for at opbygge et funktionelt velfærdssamfund?
SEKUNDÆRT materiale
En samling af tekster, kilder og opgaver om Viborgs første børneasyl.
Kan indgå i projektarbejde.
SEKUNDÆRT materiale
En samling af tekster, kilder og opgaver om Viborgs fattiggårde.
Kan indgå i projektarbejde.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tag med på en dialogbaseret byvandring i Viborg, hvor vi besøger steder, der dannede rammer for den tidligste offentlige velfærd og hører historier om byens syge, fattige, børn og ældre.
Hvilke vilkår levede disse grupper under, og hvordan blev de opfattet af samfundet?
Dette forløb giver eleverne et lokalt indblik i, hvordan velfærdssamfundet voksede frem i Viborgs gader, og hvordan livet var for samfundets svageste i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet.
Eksempler fra Fælles Mål:
Historie - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.
Samfundsfag - Der arbejdes indefor kompetenceområdet 'økonomi', hvor eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien.
Vi begynder vores fortælling på Hjultorvet og slutter vores vandring ca. 1½ kilometer senere ved Ibsgården.
Undervejs har vi besøgt lokaliteter for sygepleje, småbørnspasning, fattigvæsen og ældrepleje.
Ved hvert stop præsenteres en genstand, der understøtter fortællingens autenticitet og fungerer som udgangspunkt for samtale.
I vurderingsøvelsen "Hvad er velfærd?" skal eleverne reflektere over og forholde sig til egne holdninger om velfærd med udgangspunkt i gamle fotografier fra Viborg.
Vi bevæger os især indenfor årene fra Grundlovens indførsel i 1849 til Kanslergadeforligets socialreform i 1933.
Arbejd med velfærdsstaten, grundlov og kanslergadeforlig.
Det kan anbefales at høre K.K. Steinckes tale om Kanslergadeforliget og socialreformen fra 1934.
Derudover er der udarbejdet en spekulativ før-opgave, der sætter gang i elevernes egne overvejelser omkring værdien af velfærd. Se vedhæftede.
I materialet til efterbehandling er der to opgavesæt med kildemateriale fra fattighus og børneasyl.
I hæfterne kan eleverne komme endnu tættere på livet blandt Viborgs mest sårbare borgere i sidste halvdel af 1800-tallet og første del af 1900-tallet. I hæfterne arbejdes der både med forståelse for det historiske område, refleksion og meddigtning, kildearbejde samt projekt. Klassen kan arbejde samlet med et tema eller deles op og arbejde gruppevis med de forskellige temaer, som sluttelig kan samles i en fælles udstilling om Da velfærden kom til Viborg.
Disse udstillinger kan eventuelt suppleres af elevernes egne indsamlinger af vidnesbyrd fra bedsteforældre eller andre familiemedlemmer, om hvordan velfærdssamfundets institutioner udviklede sig yderligt efter 2. verdenskrig.
Hvordan var det f.eks. at være barn/syg/fattig i de forskellige årtier fra 1950'erne og frem?
Vi mødes på trappen foran Café Morville
Byvandringen kan foretages hele året fra maj 2025.
Byvandringen varer mellem 1 - 1½ time.
Book forløbet til jeres klasse ved at udfylde denne formular Booking af læringsforløb
Har I spørgsmål, er I velkomne til at ringe til Viborg Museum.
Telefonen er åben for henvendelse
mandag, tirsdag, torsdag, fredag: kl. 9 -12
Tlf.: 87 87 38 38
Email: booking@viborg.dk