Navn
Viborg Museum - SPOR
Indsendt af Viborg Museum den
Varighed
90.00
Billede
Materialer
Titel
Da velfærden kom til Viborg_føropgave
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale

En lille opvarmningsøvelse til at spore eleverne ind på dialogen om, hvad der er velfærd. 

Uddrag fra øvelsen: 

Jorden er ved at gå under, men heldigvis har techgigantens efterkommer, X-Per Tin Spaz, videreført planerne om en koloni på en nydyrket planet i rummet. Desværre er det hele gået lidt hurtigt på det sidste, og der er langt fra plads til alle. I er blevet tilfældigt og mirakuløst udtrukket til at komme med til planetkolonien som almindelige borgere i den fødedygtige alder. Det vil sige, at I er klar til at indgå i avlsprogrammet, når I kommer frem til planeten om et års tid. En vigtig opgave for menneskehedens overlevelse hviler på jeres skuldre. Men hvem skal ellers med for at opbygge et funktionelt velfærdssamfund? 

Fil
boernehave.pdf (8.23 MB)
Titel
Børneasyl_kildekompendie med opgaver
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

En samling af tekster, kilder og opgaver om Viborgs første børneasyl.

Kan indgå i projektarbejde.

Fil
fattiggaard.pdf (20.32 MB)
Titel
Fattiggård_kildekompendie med opgaver
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

En samling af tekster, kilder og opgaver om Viborgs fattiggårde.

Kan indgå i projektarbejde.

Titel
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: På tur i velfærdssamfundet
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas historieportal: Gurndloven
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb på Alineas historieportal: Kanslergadeforliget
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis alternativ adresse
Navn på lokalitet
Hjultorv
Gade
Hjultorvet 4
Postnummer
8800
By
Viborg

Tag med på en dialogbaseret byvandring i Viborg, hvor vi besøger steder, der dannede rammer for den tidligste offentlige velfærd og hører historier om byens syge, fattige, børn og ældre. 

Hvilke vilkår levede disse grupper under, og hvordan blev de opfattet af samfundet?

 

Banner
Gratis
Nej
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Dette forløb giver eleverne et lokalt indblik i, hvordan velfærdssamfundet voksede frem i Viborgs gader, og hvordan livet var for samfundets svageste i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. 


Eksempler fra Fælles Mål:

Historie - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.

Samfundsfag - Der arbejdes indefor kompetenceområdet 'økonomi', hvor eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien.

Aktiviteter

Vi begynder vores fortælling på Hjultorvet og slutter vores vandring ca. 1½ kilometer senere ved Ibsgården. 

Undervejs har vi besøgt lokaliteter for sygepleje, småbørnspasning, fattigvæsen og ældrepleje. 

Ved hvert stop præsenteres en genstand, der understøtter fortællingens autenticitet og fungerer som udgangspunkt for samtale.

I vurderingsøvelsen "Hvad er velfærd?" skal eleverne reflektere over og forholde sig til egne holdninger om velfærd med udgangspunkt i gamle fotografier fra Viborg.

Vi bevæger os især indenfor årene fra Grundlovens indførsel i 1849 til Kanslergadeforligets socialreform i 1933.

Forberedelse

Arbejd med velfærdsstaten, grundlov og kanslergadeforlig. 

Det kan anbefales at høre K.K. Steinckes tale om Kanslergadeforliget og socialreformen fra 1934.

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hoer-kk-steincke-taler-om-kanslergadeforligets-socialreform-i-1934 

Derudover er der udarbejdet en spekulativ før-opgave, der sætter gang i elevernes egne overvejelser omkring værdien af velfærd. Se vedhæftede. 

Efterbehandling

I materialet til efterbehandling er der to opgavesæt med kildemateriale fra fattighus og børneasyl. 

I hæfterne kan eleverne komme endnu tættere på livet blandt Viborgs mest sårbare borgere i sidste halvdel af 1800-tallet og første del af 1900-tallet. I hæfterne arbejdes der både med forståelse for det historiske område, refleksion og meddigtning, kildearbejde samt projekt. Klassen kan arbejde samlet med et tema eller deles op og arbejde gruppevis med de forskellige temaer, som sluttelig kan samles i en fælles udstilling om Da velfærden kom til Viborg. 

Disse udstillinger kan eventuelt suppleres af elevernes egne indsamlinger af vidnesbyrd fra bedsteforældre eller andre familiemedlemmer, om hvordan velfærdssamfundets institutioner udviklede sig yderligt efter 2. verdenskrig. 

Hvordan var det f.eks. at være barn/syg/fattig i de forskellige årtier fra 1950'erne og frem? 

Sted

Vi mødes på trappen foran Café Morville

Yderligere oplysninger til periode

Byvandringen kan foretages hele året fra maj 2025.

Beskrivelse til varighed

Byvandringen varer mellem 1 - 1½ time. 

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Book forløbet til jeres klasse ved at udfylde denne formular Booking af læringsforløb 

Har I spørgsmål, er I velkomne til at ringe til Viborg Museum.

Telefonen er åben for henvendelse
mandag, tirsdag, torsdag, fredag: kl. 9 -12

 

Tlf.: 87 87 38 38

Email: booking@viborg.dk

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
30
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner