Navn
Danmatic
Indsendt af Danmatic den
Varighed
2.00
Billede
Materialer
Fil
Titel
PRIMÆRT materiale
Download tekst / Link tekst
Se materiale
Beskrivelse

Tjek på besøget

Titel
SEKUNDÆRT materiale
Download tekst / Link tekst
Se materiale
Beskrivelse

Undersøg virksomheden

Titel
Tænk tværfagligt med dette forløb på Alineas engelskportal: Curious?
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Tænk tværfagligt med dette forløb på Alineas musikportal: Slip kreativiteten løs
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Visning på kort
Vis udbyderadresse

I dette forløb er virksomhedens produkter og udfordringer afsæt for elevernes arbejde med idégenerering og innovation i skolen. Forløbet er en tretrinsraket først med besøg på Mercantec, herefter besøg på skolen af virksomhedens direktør og endelig virksomhedsbesøget.

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Linktekst
Tilmelding
URL
https://www.danmatic.dk/da/
Email
claus@danmatic.dk
Tlf.nr.
40 15 56 03
Pris
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Eleverne arbejder med det tværgående tema innovation og entreprenørskab ud fra en virksomhedscase. De arbejder med fagenes teorier og metoder forankret i omverdenen. Eleverne anvender omverdenen som en arena for aktiviteter. Elevernes forståelse af verden som mulighed er således en central innovativ og entreprenøriel kompetence, som kun kan realiseres gennem en åben skole.

Eleverne arbejder ligeledes med det obligatoriske emne uddannelse og job, hvor de får blik for sammenhænge mellem uddannelse og erhverv. De får kendskab til jobtyper, funktioner og uddannelser, der er repræsenteret i virksomheden. De får også indblik i karrieremuligheder inden for de forskellige fagområder i virksomheden.

Eksempler Fælles Mål
Uddannelse og job - Eleven kan vurdere sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder. Eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karrier.

Aktiviteter

Før dette virksomhedsbesøg har klassen besøgt Mercantec og haft besøg af Claus Lykke Gregergsen - læs under forberedelse.

  • Eleverne og to lærere er nu klar og møder op ved virksomheden efter aftale.
  • Eleverne bliver vist rundt i afdelingerne og får mulighed for at stille forud definerede spørgsmål til medarbejdere, elever/lærlinge undervejs. Eleverne har haft tid til at se på Danmatics hjemmeside og formuleret spørgsmål. Se eksempler under materialer.
  • Eleverne bliver præsenteret for virksomhedens produkter og udfordringer som afsæt for elevernes arbejde med idégenerering og innovation på skolen.
  • Eleverne arbejder videre med emnet ”Den gode ide” på skolen, og giver virksomheden feedback på deres projektarbejde. Formen på dette aftales ved virksomhedsbesøget.
Forberedelse

Forud for besøget hos Danamtic får I besøg af direktør Claus Lykke Gregersen. Han vil fortælle om virksomhedens historie og mulighederne i dansk erhverv. I har også besøgt Mercantec i forbindelse med forløbet 'Den gode ide, så I er klar til at arbejde idegenererende og innovativt med Danmatics virksomhedscase.

 

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Efterbehandling

Eleverne/grupperne skal hjemme på skolen udarbejde en præsentation af deres ideer og forbedringsforslag til virksomhedens udfordringer og produktion. Evaluering og feedback styrker elevernes udvikling og faglige udbytte af emnearbejdet med innovation og idegenerering. Samtidig er det vigtigt, at virksomheden får respons på, hvad eleverne er kommet frem til igennem deres projektarbejde.

Elevgruppen udarbejder en fremlæggelse fx i form af oplæg, slides, video, m.v. som præsenteres for Danmatic.

Beskrivelse til varighed

Samt et besøg af virksomhedsejer på egen skole.

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Tilmelding foregår ved direkte kontakt til direktør Claus Lykke Gregersen

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
28
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner