
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Hele Viborg er på den anden ende! Og I kan også blive en del af løbsfesten.
For mens nogen kridter skoene før Royal Run, kan du og din klasse trække i malerkitlerne og bidrage til udsmykning langs ruten.
I dette forløb kommer I lidt tættere på kongefamilien og kunsten, og undervejs får I besøg af en lokal kunstner, der hjælper jer med at udfærdige portrætter af den royale familie (måske særligt Krinprins Christian, der løber med på ruten i Viborg) med forskellige teknikker og flotte, farverige kontraster.
På dagen for Royal Run vil portrætterne - sammen med portrætter fra massevis af andre børn i Viborg Kommune - byde kongefamilien velkommen i Viborg og få vores by til at emme af farver og kreativitet.
Så 'kridt' kreativiteten og gør jer klar til et spændende forløb om kongefamilien og kunsten at lave et portræt.
Formålet med forløbet er, at eleverne
- prøver kræfter med portrættet som kunstart
- får kendskab til den kongelige familie og monarkiet
- bliver medskabende i en større udsmykning af Viborg by
Eksempler fra Fælles Mål:
Billedkunst, efter 3. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedfremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder.
Billedkunst, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedfremstilling', hvor eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.
Billedkunst, valgfag - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedfremstilling', hvor eleven kan eksperimentere med udtryksformer, teknikker og materialer med vægt på tematisering.
Historie, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'historiebrug', hvor eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie. Med særligt fokus på 'historisk bevidsthed'.
Historie, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eEleven kan sammenligne væsent lige træk ved historiske perioder.
Historie, efter 9. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'historiebrug', hvor eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid. Med særligt fokus på 'historisk bevidsthed'.
Hele forløbet foregår på jeres egen skole, hvor klassen indledningsvist kommer til at arbejde med kongefamilien og portræt som kunstart - formidlet af skolens egne lærere.
Herefter får I besøg af en kunstner, der vil arbejde sammen med jer om at portrættere kongefamilien (måske særligt Krinprins Christian, der løber med på ruten i Viborg).
Kunstneren kommer med materialer og der arbejdes med med papir og oliekridt. Det bliver et mix af collage og farvelægning inden for bestemte farvepaletter, der er udvalgt af kunstneren.
Kunstner har inspiration med, før i fælles skal lege med materialerne og farvepalettens mulighed for leg og eksperiment.
Kunstnerbesøget varer 2 timer.
Før I får besøg af kunstneren, arbejdes der i klassen med:
- kongefamilien
- portrætter
Efter booking får I tilsent et PowerPoint med ovenstående indhold som PRIMÆRT materiale.
I bookingssystemet tilkendegiver du, hvilken uge du gerne vil have besøg ved at booke den viste mandag.
Derefter bliver du kontaktet af tovholderen for at aftale detaljer om tidspunkt og ugedag.
Kunstneren tager portrætterne med til udsmykning af Viborg. Hvis I vil have portrætterne tilbage, skal I huske at skive fornavn/institution på bagsiden.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Man kunne eksempelvis arbejde med
- Viborg som kongeby
- Enevælde og konstitueret monarki
- Grundlov og demokrati
- Rigsfællesskabet
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
I forbindelse med Royal Run kan eleverne tage deres familie med til 'udstillingen' af de mange portrætter langs ruten
Efter Royal Run vil portrætterne komme retur til jeres klasse.
Se desuden dette forløb, der kobler sig til Royal Run:
Forløbet foregår på jeres egen skole
Forberedelse: 1-4 timer. Tilrettelægges af lærer/team
Besøg af kunstner: 2 timer
Efterbehandling: Tilrettelægges af lærer/team
I bookingssystemet tilkendegiver du, hvilken uge du gerne vil have besøg ved at booke den viste mandag.
Derefter bliver du kontaktet af tovholderen for at aftale detaljer om tidspunkt og ugedag.