
Ordblindevenlig undervisning
Lærere har den ubestridte hovedrolle i ordblindeindsatsen. Ordblindhed går ikke væk, men som lærer kan du støtte eleverne med stilladsering og didaktiske greb sammen med brug af Læse-skriveteknologik til at blive lige så dygtig som alle andre.
På denne side finder I materialer udviklet i styrket indsats for ordblinde og viden om ordblindhed rettet mod skoleledelser, lærere, ordblinde og læsevejledere.
Derudover findes viden til ordblinde elever, forældre til ordblinde elever og viden om andre læse og skrivevanskeligheder.
Der findes også materialer udviklet i projektet styrket indsats for ordblinde, hver dag, alle fag, hele tiden – også i sprogfag og i naturvidenskabelige fag.
Inspiration og materiale til arbejde med ordblindhed for ledelse

Inspiration og materiale til arbejde med ordblindhed for vejledere

Inspiration og materiale til arbejde med ordblindhed for lærere

Inspiration og materiale til arbejde med ordblindhed for forældre

Inspiration og materiale til arbejde med ordblindhed for elever

Inspiration og materiale til andre læsevanskeligheder

Filmen fortæller på en let forståelig måde, hvad ordblindhed er. Samtidig fortæller filmen at med hårdt arbejde, solid støtte fra alle voksne og med brug af alle de gode digitale værktøjer, der er til rådighed i dag, behøver ingen at lade sig bremse af ordblindhed
Filmen findes også på: Arabisk, Engelsk, Polsk, Somali, Tyrkisk
Artikel af: Bente Kjeldbjerg Bro Andersen
Artiklen præsenterer først den kommunale kontekst, som projektet ,,Ordblind hver dag, alle fag, hele tiden – også i sprogfagene og i de naturvidenskabelige fag” er født ind. Herefter beskrives, hvordan ordblindevejlederens praksisnære vejledning inspireret af co-teaching kan udføres og organiseres og slutter af med præsentation af de vigtigste erfaringer fra projektet.
Ordblind hver dag, alle fag, hele tiden – også i sprogfagene og i de naturvidenskabelige fag Kort beskrivelse af projektet og de vigtigste fund.
En oversigt med enkle didaktiske greb, der er væsentlige at huske, når man vil planlægge ordblindevenlig undervisning i alle fag.
Dette undervisningsmateriale er udarbejdet i samarbejde mellem en engelsk-faglærer og en ordblindevejleder i form af praksisnær vejledning og co-teaching.
Elevinterview viser, at ordblinde oplever, at det skriftlige arbejde er svært, og derfor er der fokus på dette.
Forløbet tager udgangspunkt i en multimodal tekst – en animationsfilm uden tale og alle eleverne skal anvende og stifte bekendtskab med LST.
Dette undervisningsmateriale er udarbejdet i samarbejde mellem en faglærer i fysik og en ordblindevejleder i form af praksisnær vejledning og co-teaching
Elevinterview viser, at ordblinde oplever, at det de mange fagudtryk og lange forsøgsbeskrivelser er vanskelige i fysik- og kemiundervisningen, og derfor er der fokus på dette.
Der er i hele forløbet arbejdet med tydelig stilladsering af undervisningen med klare punkter, som går igen i hver lektion med en lille variation af både ny og kendt teori.